Full version: Dator problem IGEN!
gammelnalle
Hon har blitt slö, min dator... TROTS att jag kör diskrensning så gott som varje dag, AD-aware rätt ofta, har Telias brandvägg och virusprogram...

t.om. när jag skall stänga av händer det att jag måste "Hård"-avstänga (på onknappen)

Scandisk orkar inte ta sig igenom för att inte tala om Defrag....

Kan man "lura" datorn att inte börja om helatiden. (Jag stänger av alla öppna program med ctrl /alt /del men sen startar vissa av dessa program om under scandisk och defrag...

975:- för att lämna in den verkar VÄL mycket...

Hjälp en gammal data-okunnig nalle!! PLEASE!!

wacko.gif blink.gif
Posse
CITAT (gammelnalle @ 16-06-2005, 20:32)
Jag stänger av alla öppna program med ctrl /alt /del  men sen startar vissa av dessa program om under scandisk och defrag...

Det där tycker jag låter konstigt och allvarligt... menar du att datorn "återuppväcker" program du nyss stängt? Vilka då? unsure.gif
gammelnalle
kommer inte ihåg det just nu, men om du tror det hjälper att få reda på det så återkommer jag givetvis med det..

b
Pirum
Prova att tryck F8 under uppstart, innan Windows-loggan kommer up. Då ser du en meny där ett val är "felsäkert läge". Starta datorn i det, och försök köra scandisk etc.

Men, om det nu är så att hårddisken på något sätt är lite trasig, gör för hundra gubbar backup på allt viktigt. Scandisk är inte att lita på, den kanske fixar disken men tar bort halva "mina dokument" liksom smile.gif

Och neh, så dyr service är datorn inte värd, man får ju en sproilans ny dator för bara ett par tusen till.
Posse
CITAT (gammelnalle @ 16-06-2005, 20:42)
kommer inte ihåg det just nu, men om du tror det hjälper att få reda på det så återkommer jag givetvis med det..

b

Inte vet jag... men nyfiken är jag. rolleyes.gif

Kanske har du trots allt fått trojaner, spyware e.dyl i datorn.... unsure.gif
gammelnalle
ja en av mina bästa kompisar är grek !!! Vi skyller på honom!! Jäkla Trojaner..... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

(tur för mig att han just nu är i Grekland och inte kan nå mig fysiskt!!)

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Ophelia
Hur längesen är det du "städade" burken, d v s rensade ur och lade in allt på nytt? Kan vara mycket skit som ligger och skvalpar. Har hört av en kompis som är datafreak att man bör städa hela burken en gång om året för att hålla den schysst och bra.

Antar att du rensat bort cookies och sånt.

rolleyes.gif rolleyes.gif
Smed
Många nya virus ute just nu som virusprogrammens alla uppdateringar inte hinner med att täcka.
gammelnalle
CITAT (Ophelia @ 16-06-2005, 20:51)
Hur längesen är det du "städade" burken, d v s rensade ur och lade in allt på nytt? Kan vara mycket skit som ligger och skvalpar. Har hört av en kompis som är datafreak att man bör städa hela burken en gång om året för att hålla den schysst och bra.

Antar att du rensat bort cookies och sånt.

rolleyes.gif rolleyes.gif

nix.... bara det adware har talat om för mig att den ogillar...

och VISSA bör man ju ha kvar... eller????

b
jendah
Uff... den årliga städningen (som dröjt drygt 1,5) år är på g här med... Datorn börjar bli väldigt slö... sad.gif

Lycka till med din dator gammelnalle smile.gif
gammelnalle
Men jag är SÅ dum på datorer... HUR städar man????
C: del?

Sparar ner alla nya sparade filer till CD rätt så ofta... men det finns väl en massa "kontroll"filer odyl som "måste" vara där???

LÄSTIPS???

(PS jag har Windows ME)
Ophelia
Du rensar ur hela burken och lägger in alla program på nytt.

ME var inget roligt. Har haft det och det tjafsades stup i kvarten.
stennie
AdAware tar inte allt spyware,,det finns andra program man kan ladda hem ett heter Spybot search & destroy och så har Microsoft ett som heter Giant Antispyware...
Jag har ibland fått köra alla tre på en och samma dator för att få bort allt...
Hoppas det fixar sig smile.gif
Posse
Hon har blitt slö, min dator...  TROTS att jag kör diskrensning så gott som varje dag, AD-aware rätt ofta, har Telias brandvägg och virusprogram...

Hoppas att du också uppdaterar skyddsprogrammen så ofta det går. unsure.gif

Personligen har jag gjort erfarenheten att det kan vara idé att särskilt "manuellt" bussa antivirusprogrammet på att genomsöka hela hårddisken.
AndreasBlomquist
Det kan ju vara flera saker som sagt var...

Dåligt RAM-minne kan vara en grej.

Vissa program kan ta väldigt mycket utav CPU-kraften och då kan det ju gå fruktansvärt sakta...

En stor bov är dock alla filer som bara ligger och skräpar. Personligen har jag aldrig haft ett operativsystem (XP eller annat) i mer än 1 år innan det varit dags för en formattering och nyinstallation av operatvisystemet. Viktigt är det ju att komma ihåg att göra en backup på alla de filer som man vill ha kvar, dokument, mail och bilder å så.
Hela processen tar max 1 timme med nyinstallation av drivrutinerna sen går den ju hur snabbt och bra som helst!
*Felix matte*
Hon har blitt slö, min dator...  TROTS att jag kör diskrensning så gott som varje dag, AD-aware rätt ofta, har Telias brandvägg och virusprogram...

t.om. när jag skall stänga av händer det att jag måste "Hård"-avstänga (på onknappen)

Scandisk orkar inte ta sig igenom för att inte tala om Defrag....

Kan man "lura" datorn att inte börja om helatiden. (Jag stänger av alla öppna program med ctrl /alt /del  men sen startar vissa av dessa program om under scandisk och defrag...

975:- för att lämna in den verkar VÄL mycket...  

Hjälp en gammal data-okunnig nalle!!   PLEASE!!

wacko.gif  :blink:

Är det kanske så att du har alltför lite ledigt i antal megabit eller vad det nu heter?... alltså alltför få % ledigt.
Min XP säger ifrån och Defragmenterar inte om jag har för lite ... minns inte om det är 11 eller 13% som krävs för att köra defrag.

Töm alla cookies... det gör du på Verktyg... Internetalternativ... Ta bort Cookies... och Ta bort filer... då frigör du en hel del utrymme... beroende på hur du ställt in att den ska spara.

Det har också hänt att jag använt "resetknappen" på burken.. då startar datorn om och efter en liten stund så kör den Filallokering (tror det hette så)... om man låter den göra jobbet så fixar den till eventuella felaktiga filer.

Ja det är vad jag kan komma på just nu.. jag förstår din frustration... själv håller jag på att gå upp i limningen så fort datorn får "småknäpp" laugh.gif
Lasse*
Hej Gammelnalle,

Har hon blitt slö din dator så låter det allvarligt, speciellt med tanke på att du kör diskrensning mm. När du kör diskrensning väljer du att verkligen rensa? Det finns ju valmöjligheter för hur hårt fram man vill gå.

Hastigheten (som ges av RAM-minnet * klockfrekvensen) påverkas som jag förstår det endast marginellt av hur packad hårddisken är; speciellt inte om du defraggat den. Således: problemet tycks som jag ser det allvarligt.

Om slöheten beror på att en massa program öppnas och är öppna sammtidigt (tar CPU) så är ju det problemet och då måste man fråga sig varför. Kanske är det virus som ställer till det. Ladda om möjligt ned avast! (gratis) och kör en "scandisk"; kanske kan det hjälpa.

Annars: gör som sagt och om möjligt backuper, formatera hårddisken och lägg in programvaran på nytt.

Vänligen,

Lasse
MrNorth
vad har du för operativsystem? Allt annat än xp BLIR slött efter nåt år pga brister i systemet (bevares mig för windows me)... då är det enklaste att köra del på c:\windows och installera om.

Har du xp och SP2 låter det skumt att datorn blir slö. Jag rekommenderar programmet spy sweeper... det hittar massvis med grejor som adaware inte fixar.

Och kolla i registret under current user och local machine under software/microsoft/windows/currentversion/ där finns det en nyckel som heter "run"... ta bort allting du inte känner igen (om du känner dig bekväm med detta).

Kontrollera även hur mycket junk du har under autostart.

När det gäller filsystemet, har du fat eller ntfs? Jag rekommenderar ntfs pga dess förmåga att inte defragmentera lika snabbt som fat..

det fionns mycket annat som kan slöa ner datorn men detta är det snabbaste man kan göra...

över 900 spänn?! Vad får man för det egentligen? Förmodligen gör de bara det jag beskrivit ovan + kanske kör ett dagnosprogram.

MVH
Henrik
gammelnalle
I förrgår KRASCHADE datorn totalt....

vägrade att starta: filen windows\system\VMM32.??? saknas...

usch...

så nu bidde det en format c:

(hoppas alla vet vad det innebär...)

men nu FUNKAR den...även om det saknas en hel del....

men skärmen ser ut som skrutt... hur optimerar jag den???

TACK !!! alla som bistått med glala tillrop och tips och råd. både här och i PM form...

tack vare er så VÅGADE jag testa....

smile.gif smile.gif
Bettson
Och vad skönt att du är tillbaka Nalle! smile.gif
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 20-06-2005, 16:46)

usch...

men skärmen ser ut som skrutt... hur optimerar jag den???

TACK !!! alla som bistått med glala tillrop och tips och råd. både här och i PM form...

smile.gif smile.gif

Format C... nej det vågar inte jag göra, sånt får dotter eller svärson ta hand om.
Du är duktig nalle wub.gif
Gossen Ruda
Tycker att dom flesta program vid installationen lägger till sig i autostart även om man bara behöver dom vid vissa tillfällen. Jag har plockat bort många därifrån och lagt upp en ikon i stället. Speciellt sur blev jag när programmen till digitalkameran hamnade där, särskilt som dom fick datorn att stanna då och då.
*Felix matte*
Jag har också lärt mig hur man plockar bort från Autostart ... tidigare fanns där så många program så datorn startade trögt och segade.
Blomstertanten
CITAT (gammelnalle @ 20-06-2005, 16:46)

usch...

men skärmen ser ut som skrutt...  hur optimerar jag den???

smile.gif  :)

Det verkar som om du fått nått virus eller annat skit i datorn !

Här har det hänt flera gånger och viruset brukar oftast ligga i systemfil 32 !
När sedan virusprogrammet försöker ta bort viruset så går inte det , utan hela filen läggs i karantän. Ibland kan man då lyckas få igång allt genom att starta i felsäkert läge och göra en systemåterställning.

Hoppas du slipper fler problem med datoruslingen !

Håller alla
Bettson
Datorproblem, bara ordet kan nästan få mig att lägga mig ner, ringa läkare eller akutsjukvård. BLodrycket stiger till hisnande ohälsosamma proportioner. Det slutar med att jag i verkligheten ringer äldsta sonen.

Denna son har int emycket till övers för dataklantiga föräldrar. Alltså väcker/ mutar, bönar jag och ber yngsta sonen. Denne har för all del blivit ganska bra på hårdvaruproblematik men när det gäller mjukvaroproblem njae, det får jag nog klara själv.

Har blivit säkerhetsfreak. Litar numera inte på säkerhetkopior eftersom jag upplevt att de inte alltid fungerar.

Nästa steg var att köpa en bärbar. Har lagt över alla program i den för att kunna "packa upp" en komprimerad säkerhetskopia och se att allt verkligen funkar. Och si, det var nyttigt. Nu har jag lärt mig hur mycket det är som inte kommer med i en säkerhetskopia och vilka åtgärder som behövs ytterligare.

Alltså förutom säkerhetskopia från mitt administrationssystem så måste jag dessutom ha en systemsäkerhetskopia från samma administrativa system. Jag förvara även alla kunders officedokument i samma folder.
Ändå finns det registeruppgifter man måste lägga dit för hand, vilket jag högljutt klagat på hos programvaruleverantören. De har ett litet helvete att förkalra detta just nu.

Så är det då det här med alla småprogram, certifikat och annat. Fortfarande finns det så mycket att lägga in i den lilla datorn att den inte riktigt duger till att jobba på i nödfall.

När båda är identiska så kommer jag att göra förteckningar över alla installationer, versioner av program och formatera diskar jag också . Jag brukar klara mig i ungefär två och ett halvt år. Men så fraggar jag ofta och vidtar alla andra städåtgärder som tänkas kan.

Man dataproblem, hujedamej

tongue.gif
AndreasBlomquist
CITAT (Blomstertanten @ 20-06-2005, 20:45)
Här har det hänt flera gånger och viruset brukar oftast ligga i systemfil 32 !

Systemfil 32??

Nu har jag allt lärt mig något nytt... sleep.gif rolleyes.gif

Nalle, du har möjligtvis inte en scanner av märket UMAX??
*Felix matte*
CITAT (AndreasBlomquist @ 21-06-2005, 00:19)
Systemfil 32??

i min computer står det win 32 dll... de gånger viruset ville hacka in sig.. Turligt nog så har jag Norton brandvägg och viruskoll och har klarat mig än så länge wub.gif
zeppo
Prova köra nåt program som rensar i registret.

Där brukar samlas mycket onödig information.

tex. Regclean är ganska friskfritt att köra.
gammelnalle
Tack igen alla!!

nu är jag på banan (inte frukten...) igen... har t.o.m. fått en acceptabel skärmbild..

Tänk att man måste lägga in "Drivers och Utility" med...

sleep.gif sleep.gif sad.gif unsure.gif smile.gif

man lär så länge man har elever...

nu är det bara resten kvar....

ANDREAS!!!:
CITAT
Nalle, du har möjligtvis inte en scanner av märket UMAX??

nix... ingen scanner öht.

Förutom skrivare , ADSLmodem (via nätverkskort) så finns bara en "kortläsare" (Via USB) för att kunna läsa in kameran...

och (kanske jag sagt det förut..) DET är TACK vare all assistans från er på odla som jag lärt mig det mesta om hur man jobbar med datorer...

fortsätt med ert fina "hjälparbete" till oss data-dummies"..... (förutom allt om odling.......)

björn
TeliaNet
nalle...
hur mycket minne har din dator? 128, 64, 256?

jag har XP PRO[NT 5.1] som du kan låna av mig.
har även win 2003 server om du söker nåt riktigt stabilt.
gammelnalle
ingen AAAAANNNNING om hur stort mitt minne är, ej heller datorns...

HUR kollar man det??

Tack Claes men det ordnar sig nog med ME (hoppas jag..)

Men min officeskiva verkar vara trasig... får inte i EXCEL ... GRRRRR

b
Bettson
Gå in på kontrollpanelen och system. På fronten längst fram längst med står diskutrymme och minne
gammelnalle
tur att ni finns......

kontrollpanelen - system- egenskaper:
176,0 RAM :KAN det vara svaret?? det är den enda "uppgift" som står där..

längre "in" under prestanda står att 71% är ledigt .

Nu funkar iallafall datorn,,, men DET office paket som jag har är rena skämtet.... går det att uppdatera???
TeliaNet
176 MB RAM - BRA!
vill du ha XP proff av mig?
garanterat det bästa du kan hita. snabbt och stabilt.
du kan även få 0ffice 2000 proff.
Virgo
CITAT (TeliaNet @ 22-06-2005, 11:28)
176 MB RAM - BRA!

Om det är piratkopior så ska du inte skylta med det, då det är olagligt.
Men om det är original programvara som du ger bort, så är det ju en annan sak.
Pirum
Vad du än gör, installera inte Office 2003 iaf, bättre att hålla sig till Office XP, för Office 2003 är som ren sirap på min burk med 192MB minne.
TeliaNet
CITAT (Virgo @ 22-06-2005, 12:52)
CITAT (TeliaNet @ 22-06-2005, 11:28)
176 MB RAM - BRA!

Om det är piratkopior så ska du inte skylta med det, då det är olagligt.
Men om det är original programvara som du ger bort, så är det ju en annan sak.

skulla aldrig falla mig in att betala för en produkt som kräver en ganska ny dator. hade kravet varit en 386:a så hade jag betalat.
inte för att jag har en 386:a utan en PII 400MHz med 96MB ram.
på den funkar XP någolunda.

sen är ju priset på XP pro ganska högt.
*Felix matte*
CITAT (TeliaNet @ 22-06-2005, 22:57)
inte för att jag har en 386:a utan en PII 400MHz med 96MB ram.
på den funkar XP någolunda.

sen är ju priset på XP pro ganska högt.

96 Mb RAM:o ... pratade ikväll med dotter (utbildad inom inom data)... hon trodde inte det var sant att någon hade typ 179 i RAM... och än mindre trodde hon att man då kunde ha Adobe Photoshop... måste ju sega sååå otroligt.

i min står det 384 MB RAM
Pirum
Jag sitter just nu med XP Pro SP2 på en burk med 96MB minne och en AMD K6-2 processor på 337MHz smile.gif Kör man Opera som webbläsare, MS Office XP, Photoshop 6, Acrobat Reader 5, AVG Antivirus, XPs interna brandvägg (mer behövs ej för mig), och håller sig borta från de allra nyaste programmen så går det rätt ok för internettande och dokumentskrivande.
Givetvis har jag stängt av "rullande menyer" och annat som drar CPU i XP. Har ställt in XP så det ser ut som Windows 2000. I en del avseenden är såklart Windows 98 eller Me snabbare, men de är så instabila (främst filsystemet) att de inte är ett alternativ för mig.

Som "sämst" har jag kört XP på en burk med 64MB minne och cpu på 200MHz. Går acceptabelt, om man ägnar sig åt ett program åt gången iaf. Samt stänger av sådana tjänster i datorn som man inte behöver.
På den burken kör jag nu Windows NT4. Bättre än Windows 98/Me och (minst) lika snabbt. Samt med ett bra filsystem (NTFS).

Windows Me körde jag ett bra tag på 48MB minne, det gick rätt ok. Visst, det segar, men det får man ju räkna med i dagens operativsystem om man inte har mycket moderna och snabba datorer. Annat var det med min Amiga tongue.gif

Har man 176MB minne rekommenderar jag helt klart Windows XP istället för Windows Me. Windows 2000 sägs vara snabbare, men jag upplever det inte så, iaf inte om man väljer bort det grafiska lull-lullet i XP.
TeliaNet
NTFS filsystem sätter endast ut behörighet och rättighet på filer och mappar.
det som gör NT baserade system stabila är att porogram och operativsystem inte kör på samma del i minnet.

måste tillägga att när jag skulle skicka detta innan så lade min ADSL-uppkoppling ner.
det var bara att starta om modemet och vips så har jag inte TeliaSoner-Skanova utan Telenor-Port80.
så nu sitter manhär med hastigheten 8 mbps till mig och 1 mbps från mig.
har även statsikt ip.
enligt mätningen så får jag bara ca 6,5 mbps till mig och ca 0,8 från mig.

men jag är lika glad för det smile.gif
andersen
Jag har kört XP på en 266 och 128 i ram inga som helst problem. så om du har 179 i ram så är det bara att kör XP.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon