Jag har en gammal vinbärsbuske, som ger ifrån sig ganska OK med bär, men den ser luggsliten å trött ut...
Kan man förnya den på något sätt??
Man kanske skall klippa ner den helt å se om det kommer nya skott nästa år??
mamamaggan
16-06-2005, 20:53
Har sågat ner vinbärsbuskar helt ett par gånger i samband med flytt. Då har jag inte fått några bär första året efter utan fått vänta till år 2. Men du kan väl alltid ta ner de äldsta/risigaste grenarna och " glesa ur" busken? Då får du ändå några bär.
Jaaa, det kan jag ju göra..., men när skall man göra detta?, vänta tills på hösten eller?
NIna
Åsa, mälardalen zon 2
16-06-2005, 21:07
Vill du ha en kraftig skottbildning med en massa nya skott så är beskärningstiden vårvinter.
Vill du ha bär gör du föryngringen gradvis ex. nu i mars-april klipper du bort 1/3 av busken. Ta bort de äldsta grenarna ända nere i busken, och så gör du likadant de följande åren och din buske blir föryngrad.
Klipper du ner busken helt kan du få vänta några år innan du får bär igen.
Om det är gräs runt vinbärsbusken så skall man ta bort det, så det blir öppen jord runt den. Man ser många vinbärsbuskar som tynar bort p g a konkurrens av gräset.
fruberglund
17-06-2005, 09:05
Det beror på vad det är för sort också. Röda och vita vinbär ger bäst skörd på 3-5 år gamla grenar och då kan du få vänta länge igen på bär. Svarta vinbär är nog lämpligast att göra så med i så fall.
fruberglund
17-06-2005, 09:06
CITAT (KURT @ 17-06-2005, 07:11)
Om det är gräs runt vinbärsbusken så skall man ta bort det, så det blir öppen jord runt den. Man ser många vinbärsbuskar som tynar bort p g a konkurrens av gräset.
Det gjorde jag i förrgår och det blev såååååå fint. La täckbark där också
Jag har fåttett par extra vinbärsbuskar genom att helt enkelt peta ner avklippta pinnar i marken - den ena är nog 2-3 år vid det här laget och den har massor med bär.
Det är ju vad man kan göra om man klipper ur de gamla buskarna.
Rensa gräs runt buskarna - suck - får väl tänka på det!
Jaaaa, det e ju massa gräs runt

, får nog ta tag i det oxå....
Skall försöka att klippa bort det som ser gammalt ut, så får vi se om det tar sig.
Tack för alla råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.