Full version: Blå bergvallmo
Snöflinga
Har idag fått beställda plantor från Odla tongue.gif Däribland blå bergvallmo. Slog upp mina trädgårdsböcker, eftersom jag vill ge dem rätta växtbetingelser...... men något förvirrande.

I en bok står det att de skall ha kalkfattig, fuktig jord med mycket torv och i den andra: jorden bör vara kalkhaltig huh.gif

Även att om man låter plantorna blomma första året så dör de vanligen efter blommningen ohmy.gif

Hjälp mig, snälla ! Hur odlar ni blommorna och stämmer ovanstående påståenden, mycket tacksam för svar wub.gif

P.S. Bor i zon 3
kerstin z5-6
Ingen kalk , välgödslad lätt jord , lite torvblandad är inte fel , sol ett par tim om dan men inte stekhett hela dagen
Att ta knoppar hjälper INGET alls -
Den ska om den trivs o har mat" dvs gödsel själv producera sidorotetter varifrån nästa års blommor kommer
Kogödsel på påse eller naturell är mkt bra att blanda i jorden
Den gillar inte att stå i regn hela vintern -då ruttnar den -bor du i ett sådant milt klimat kan rosetten skyddas med en glasskiva på ett par stenar sept okt o framåt
lycka till
Kajsa
Har haft en stor rugge i flera år, den verkar inte bli mindre, tvärtom, har den i en upphöjd rabatt omgiven av rosor, och den får väl lite av rosornas gödsel på våren. Satte frön i vinter av den, och fick massor av småplantor.
Snöflinga
TACK så hemskt mycket, då nyper jag inga knoppar (om det blir iår, plantorna är väldigt små ! ) Inhandlar kogödsel i påse + torvmull i morgonoch pysslar om dem efter de tips jag fått wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon