Full version: Kanna i kruka
Carina i Västerås
Var på trädgårdsmässan i söndags - JÄTTEKUL!! biggrin.gif
Köpte några kannaknölar men blev lite fundersam när jag kom hem och skulle plantera dom i en kruka. Hur djupt ska dom planteras?? blink.gif
För tillfället befinner dom sig ca 10 cm djupt.
Ska jag gräva upp dom och plantera om eller låta dom vara kvar...........?

Förresten, hur gör jag i vinter med knölarna?

hälsningar Carina
Elizabeth
Enligt anvisningar på odla.nu:

"Plantering
Kanna måste förodlas hos oss om man vill att den skall hinna blomma. Börja driva den 8-10 veckor innan det är dags att placera den ute.

Putsa plantorna innan du planterar dem om de har övervintrat med bladen kvar. Avlägsna den torra jorden runt jordstammarna och klipp ner de gamla, torra stänglarna.

Plantera grunt i stora krukor med lätt, väldränerad och näringsrik jord. Kannan är mycket näringskrävande så man kan lägga några nävar välbrunnen kogödsel i botten på krukan. Blanda gärna i långtidsverkande näring, Osmocote eller liknande.

Skall du senare plantera dem i rabatten så kan du använda stora plastkrukor till förodling, annars kan du plantera direkt i vackra, stora urnor, gärna med lite sydländsk touch.

Placera jordstammen liggande med "ögonen" uppåt på jordblandningen och täck med ca 10 cm jord. Vattna igenom krukan men vattna sedan inte mer förrän skotten har kommit upp. Ställ krukan ganska varmt, ca 18-20 grader. Undervärme påskyndar tillväxten. De växande plantorna behöver mycket ljus så fort de tittar fram ur jorden. Ge extraljus om du inte har ett mycket ljus plats åt dem.
"

Jag planterade 3 kannaknölar i en kruka med diameter på ca 30 cm. Tanken är att plantera om dem till en stor kruka (ca 60 cm) i slutet av maj.

De övervintar på ett frostfritt ställe, står det på samma ställe. Sök på kanna, det finns mycket att läsa.

Vilka färger köpte du? jag har 2 st. Lucifer (rödgula) och 1 st. gul. Häller på att fundera vilka växter som skulle passa som underväxter.

Hur har du planerat din plantering??
Carina i Västerås
Tusen tack för svaret.
Verkar som att knölarna inte behöver planteras om enligt din beskrivning. rolleyes.gif
Får släpa in krukan i stugvärmen, nu står den i växthuset. Visserligen är det plusgrader men det är nog för kallt. Temperaturen är bara strax över 0 grader. mad.gif Jag vill ha SOL och VÄRME!!!!!!!!!!!!!!
Tja, jag har inte tänkt så mycket på hur jag vill ha Kannorna men det lutar åt att ha dom i krukan. Sen ska jag plantera något småbuskigt/hängande runt kanterna.
Jag köpte sorten som är röd med blå/gröna mörka blad.

Vänliga hälsningar
Carina
Eva-Lena
Sol och värme det längtar vi till!
Jag köpte kannarizomer via odla.nu förra året. De blev FANTASTISKA!
Tre olika sorter var det, en med mörka blad och två med gröna.
Jag sådde krasse runt i krukorna. Det passade kanon då blommorna matchade i färgen.
När jag skulle ta isär rizomerna iår så var det inte lätt kan jag säga. Rötter i hela krukan och rizomer som växt till sig ordentligt. De räcker till att dela med mig av till både släkt och vänner. Uppskattad present till dem som har utrymmet och förutsättningarna som den kräver! biggrin.gif
Eva i Skåne
Kannor och krasse ihop ohmy.gif
Kannor ska ha massor av näring och krasse väldigt lite för att blomma, men ändå gick det tydligen bra.
Eva-Lena
Ja faktiskt så gick det bra. Jag gödslar inte så mycket under sommaren utan jag göder vid planteringstillfället, med kogödsel och benmjöl. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon