lisselbo
Det här är den gamla delen av trädgården, Lupinerna sprider sig mer och mer.

*Felix matte*
Där skulle jag vilja strosa...jag tycker Lupiner är sååå vackra...
imorron ska dottern ta hit några plantor... vi ska testa om de tar sig efter flytt. smile.gif
lisselbo
Jag kallar den här delen av trädgården för "den vilda delen".
Allt får växa och sprida sig som det vill.
Det passar liksom in där.
Hoppas det går bra för dig med lupinerna.
fruberglund
Vackert!

Det här är min dröm! (bilden är från Grön-Annas torpsida)
Ylva i Dalarna
Visst är det vackert med lupiner, men hjälp vilket ogräs!!
Vi har massor, och det är vackert men varje år får jag rensa lupiner överallt där jag inte vill ha dem. De blir stora, stora plantor väldigt fort och fröar och fröar!! mad.gif

Inte kan man klippa ner alla inna de går i frö heller, det blir ett alldeles för tufft jobb, och ändå köper jag ibland lupiner i lite annorlunda färger bara för att.. laugh.gif

Nåja, som tur är hör jag till dem som tycker att rensning är rena avkopplingen så jag klagar egentligen inte...men för den som inte vill ha ett så kraftfullt ogräs kanske skall tänka sig för, de tar lätt över vilken rabatt som helst.

ha det där ute i sommaren!!

smile.gif
yla
CITAT (Ylva i Dalarna @ 17-06-2005, 17:53)
Visst är det vackert med lupiner, men hjälp vilket ogräs!!
Vi har massor, och det är vackert men varje år får jag rensa lupiner överallt  där jag inte vill ha dem. De blir stora, stora plantor väldigt fort och fröar och fröar!! mad.gif

Inte kan man klippa ner alla inna de går i frö heller, det blir ett alldeles för tufft jobb, och ändå köper jag ibland lupiner i lite annorlunda färger bara för att.. laugh.gif

Nåja, som tur är hör jag till dem som tycker att rensning är rena avkopplingen så jag klagar egentligen inte...men för den som inte vill ha ett så kraftfullt ogräs kanske skall tänka sig för, de tar lätt över vilken rabatt som helst.

ha det där ute i sommaren!!

smile.gif

jag klipper bara gräset där jag inte vill ha dom dom e inte svåra alls

hela min kulle ,på torpet va ett enda hav av lupiner från början som jag då slog me lie varje höst men sen skaffade jag gräsklippare o klippte o
vissa färger kör jag runt o vissa kör jag över
dom håller sej där man vill ha dom ingen fara
faktiskt
jag har trettioårig erfarenhet
då dom börjar bli fula tar jag av blomställningarna om jag orkar
då är det ett grönt hav o en del kan blomma om
fast man strosar inte så gärna i ett lupinhav om man inte har särskilda stigar förstås

så dom pryder sin plats

fast kanske inte i rabatten förståss hehe
Ylva i Dalarna
Mina lupiner frösår sig alltså i alla rabatter varje år, och fast jag rensar så kommer flera plantor upp året därpå, ganska stora redan då och så håller det på... tongue.gif

Jag har sandig skogstomt, tror det beror på det, men som sagt, i grädmattan gör det inget, där får man som sagt köra över oönskade bara.

Ylva
zaaritha
Har sått fröer av röda o gula, där svärmor hade strängt tuktade
rosa o blå. Nu--i år; har det kommit upp gul-blå, gul-rosa,och röd-rosa!
Snöflinga
Älskar lupiner och så vackra de blir i vas wub.gif
ninnisky
Lupiner tillhör mina favvisar wub.gif wub.gif Tyvärr växer de inte så bra som jag önskar på vårt land. Det är en stenrik, strandtomt vid en insjö. Jag har försökt att både "transplantera" och så nya --- men hittills med dåligt resultat. Ger dock inte upp smile.gif smile.gif
Tommy
Blir det alltid samma färg på lupinerna som på "moderblomman" om man tar frön??
olgak
Jag har läst att det successivt blir alltfler blålupiner om de frösår sig själva, och till slut bara blå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon