Full version: Jättestora fikon!
Lavendela
Hej!

Mina skötebarn fikonträden har redan fikon som är lika stora som de jag skördade i höstas! Kan det vara så? Ska jag göra nåt för att hjälpa naturen på traven?

De har haft det kallt och frostfritt på inglasade balkongen i vinter men nu är det ju varmt i solen. Lite Chrysan på jorden och en smula Biobact om jag kommer ihåg det.

Visst är det härligt med fikon!? På GardenWeb har de jääättelånga diskussionstrådar om just fikon.

Puss,
Ulrika
JOLE
Det är trevligt att dina fikon redan kommit så långt. De flesta fikonsorter ger två skördar per år. En tidig skörd som utvecklas från övervintrade knoppar och en sen skörd som bildas på årets tillväxt. På ett och samma fikon brukar dessa olika skördar ge fikon med olika utseende och kvalitet.
De flesta av mina fikon ger dålig vårskörd och därför beskär jag mina fikon kraftigt varje år för att få en stor skörd på årsskotten.
Om man har ett fikon som ger fina vårskördar bör dessa ändå beskäras en del eftersom man verken får blad eller frukt på äldre ved. En beskuren planta ger större fikon och är lättare att finna plats till en en vildvuxen. man får lika bra (eller bättre skördar totalt sett på ett beskuret fikon) Bästa tiden att beskära är på våren innan årets tillväxt startar. det går mycket bra att använda de bortskurna som sticklingar. Vårförökning av fikon är enklaste, snabbaste och rentav säkraste sättet att få fler fikonplantor.
Lavendela
Tack snälla du, vad fint att veta!

Vill du berätta mer om beskärning av fikon? Det har jag inte vågat mig på. Mina är ju bara inne på sin tredje vår men ändå. 'Lagom' stora, 170 cm cirka.

Hälsningar,
Ulrika
JOLE
Om man vill krukodla sina fikon vill man också hålla dem i behändigt format. Av de åtta fikonsorter jag har är det möjligtvis ett som får bättre vårskörd än sommarskörd. Därför skär jag ned de flesta av mina fikon så att endast ca två knoppar av fjolårets tillväxt återstår. Denna beskärning bör göras strax innan fikonet vaknar för säsongen.

Dina fikon verkar ju ge vårskörd och då kan du beskära grenar som det inte sitter frukt på . Man kan också bekära efter första skörden under vår eller försommar, men man skall vara försiktig med höstbekärning.

Kontrollera om ditt fikon ger en fin skörd på årsskotten, för det är alltid lättare att beskära fikonet kraftigt på våren.

Det är kul att få några tidiga fikon men eftersom fikonen bör få så mycket sol som möjligt 8mer än åtta timmar sol) för att bli goda kanske du får större utbyta av den sena skörden.

Ta lite sticklingar och beskär en av plantorna för vårskörd och den andra för sommarskörd.
Lavendela
Tack så jättemycket! Nu har jag att göra! *ler*

Ulrika
SaraMatilda
Är det alltså alldeles fel att beskära min fikonplanta efter att den satt igång att växa på våren. Köpte en planta i somras/höstas som jag har stående i soligt köksfönster och vart lite tagen på sängen när den satte igång att växa när solen kom tillbaka. Hann nog inte riktigt med med näringen heller för de undre bladen gulnar och faller av medan det växer så det knakar upptill. Nu är jag rädd att den bara ska raka i höjden och bli väldigt kal nedtill. Men som sagt, det kanske är för sent på våren för att beskära nu.
Alexander-VG-zon3
dom jag odlar i krukor och tar in beskärs under hösten-vintern då fikon blöder under våren-försommaren. alltså innan tillväxten startar. sticklingar tar jag på hösten-vinter så då klipper jag lite i skotten då också.

dom på friland beskär jag inte alls.
Martin_Blomberg
Åhhh alla ni med fikon som ni beskär. Någon som har lust att dela med sig av sticklingar?
Jag har varit runt på plantagen, Zetas, Ellas trädgård och Ullriksdals trädgård, men antingen kostar ett fikonträd (nåja stickling som i fallet på Zetas) 400kr eller så har dem inte alls..
Skicka ett PM till mig om ni kan tänka er att avvara en eller flera sticklingar, snälla!!!
rosita
CITAT (flaxss @ 11-05-2009, 22:22) *
dom jag odlar i krukor och tar in beskärs under hösten-vintern då fikon blöder under våren-försommaren. alltså innan tillväxten startar. sticklingar tar jag på hösten-vinter så då klipper jag lite i skotten då också.

dom på friland beskär jag inte alls.

Har du dina fikon planterade på friland kvar ute under vintern, eller gräver du upp dem och övervintrar inne? Hur kallt klarar fikon?
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 22-05-2009, 08:15) *
Har du dina fikon planterade på friland kvar ute under vintern, eller gräver du upp dem och övervintrar inne? Hur kallt klarar fikon?

har fikonen planterade på friland åretrunt. hur kallt dom klarar beror på sort. dom jag har i krukor tas in efter några frostnätter.

http://www.pixbox.se/pic_show_id27598271.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id27598273.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id27598275.html
4:an
Jag har ett fikon på friland i Malmö som klarat vintrar tidigare. Iår har det ännu inte hänt något med det och jag börjar bli tveksam för dess överlevnad. Dock när jag skrapar är det grönt under barken...vad tror ni??
Alexander-VG-zon3
vintern har varit hård för fikon i år, jag har haft fikon som har dött i år som klarat kallare vintrar innan. dom har blivit helt bruna och torra i grenarna.

mina fikon på friland såg ut så den 15-17maj som på bilderna, och dom står i ett väldigt skyddat och varmt läge, skåne zon 1-2. men fikon är sega i starten så jag hade väntat till midsommar innan jag hade dödsföklarat ett fikon som man inte vet säkert om det lever.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon