gladhertha
Hej!

Efter ett misslyckad dammförsök med fisk så har mina tankar vaknat till liv igen! Pappa blev glad när jag föreslog en LITEN damm där vi nu har ett vackert fågelbad med japansk uppsättning av växter (bambu, olika grässorter osv). Hade tänkt mig typ denna:http://www.willabtradgard.se/artiklar/artikelfullpost.asp?ArtID=30171&ID=204&sort=0&Page=1&show=1 Men denna lilla damm *max 200l* ska endast innehålla växter. Hade tänkt mig en näckros (förslag till liten damm?) massa hornsärv i bottnen, och sedan lite annat, vad jag nu hittar i handeln som passar och inte växer hysteriskt så jag ska springa runt där som en galning å lagra växter i källarn unsure.gif rolleyes.gif
Ska även ympa i lite vatten från andra stilla stående vattendrag, varför? Jo jag, som á la akvarienörd vill ha det levande fodret *dammfoder, exakt* så jag alltid kan ha tillgång till levande foder till mina älskade fiskar (HA!).

Phu! Till frågorna:
1. Är pump ett krav? Denna lilla filtrering som behövs kommer vara hornsärv. Men behövs pump? Tycker både det är dyrt och det där med fontänpumo tycker jag inte e så snyggt, om jag ska vara ärlig.
2. Några förslag på små näckroser som trivs? Snygga?
3. Finns det några begränsningar vad gäller växtantal i ett liten damm som detta?

Hanna smile.gif
gladhertha
Töjer på gränserna...blir nog dryga 200l iaf. Eller lite större..vem vet..
dammkillen
jag såg en dvärgnäckros igår, växer på 10 till 40 centimeters djup

jag läste om en kvinnas dammar i holland, hon rekomenderade tre plantor av nate på varje kvadratmeter. bara som ett exempel, angående begränsning av växtantal.
Lars-Olof Arvids
Vet du vad den dvärgnäckrosen hette och om den har några speciella krav? Den kanske kunde passa i min minidamm som är drygt 20 cm djup och ca en meter tvärs över.

Olle
webmaster jim
tog denna bilden i går i min lilla damm, en mini näckros ( tror inte den blommar men vem vet!? )
Bladen blir 0,5 - 3 cm tvärsöver... och flyter på ytan utan ngn kontakt med botten.

dammkillen
dvärgsorten heter Nymphaea pygmea.
dammkillen
svar till fråga 1. Jag hörde om några som bara hade växter i sin damm och lät vattnet stå över vintern, de hade ingen pump eller fiskar, och de hade bra vatten
webmaster jim
Tack för namnet, vet du om den kan blomma?
dammkillen
Nymphaea pygmea är en blommande näckros
Reserv
Det här ska vara en mininäckros, en av alla färgvarianter.

Nymphaea pygmea
yla
CITAT (dammkillen @ 25-06-2005, 09:49)
svar till fråga 1. Jag hörde om några som bara hade växter i sin damm och lät vattnet stå över vintern, de hade ingen pump eller fiskar, och de hade bra vatten

våran damm har inte pump elelr annat utan det är bara växterna
djurlivet älskar vattnet så nog fyller dammen den funktionen som den ska
o vattnet står kvar över vintern också ,den fungerar som en vanlig vattensamling ute i de fria

om man har en bra balans så fungerar det precis som i akvarier har man det rätta klimatet för just den storleken så ska de bli bra men hur man uppnår den exacta jämnvikten de vetesjutton wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon