Efter ett misslyckad dammförsök med fisk så har mina tankar vaknat till liv igen! Pappa blev glad när jag föreslog en LITEN damm där vi nu har ett vackert fågelbad med japansk uppsättning av växter (bambu, olika grässorter osv). Hade tänkt mig typ denna:http://www.willabtradgard.se/artiklar/artikelfullpost.asp?ArtID=30171&ID=204&sort=0&Page=1&show=1 Men denna lilla damm *max 200l* ska endast innehålla växter. Hade tänkt mig en näckros (förslag till liten damm?) massa hornsärv i bottnen, och sedan lite annat, vad jag nu hittar i handeln som passar och inte växer hysteriskt så jag ska springa runt där som en galning å lagra växter i källarn

Ska även ympa i lite vatten från andra stilla stående vattendrag, varför? Jo jag, som á la akvarienörd vill ha det levande fodret *dammfoder, exakt* så jag alltid kan ha tillgång till levande foder till mina älskade fiskar (HA!).
Phu! Till frågorna:
1. Är pump ett krav? Denna lilla filtrering som behövs kommer vara hornsärv. Men behövs pump? Tycker både det är dyrt och det där med fontänpumo tycker jag inte e så snyggt, om jag ska vara ärlig.
2. Några förslag på små näckroser som trivs? Snygga?
3. Finns det några begränsningar vad gäller växtantal i ett liten damm som detta?
Hanna