Betty
Varje höst sätter jag ett antal tulpanlökar, förra hösten var inget undantag. Jag satte bl.a. svarta tulpaner - 'Queen of Night', som jag beställt från Odla. Jag blev glatt överraskad när de slog ut härom dan, de blev verkligen så gott som svarta! wub.gif (hade väntat mig att de skulle bli mörklila...) rolleyes.gif
Men de fick inte stå så länge, ett par kråkor hade tydligen något emot dem. Första dan knipsade de av en blomma och nästa dag de återstående. sad.gif
Jag har aldrig tidigare sett kråkor inne på vår gård - bara de här dagarna som jag hade blommande svarta tulpaner. Nu när de är avknipsade så har kråkorna lämnat gården. huh.gif De har inte rört de tulpaner som har andra färger, bara de svarta. Tycker det hela är märkligt, är det någon annan som har varit med om det samma? unsure.gif
Ullet
Jamen! Jag har borta bitar ur mina sk svarta tulpaner, fattade inte varför det var borta bitar ur kronbladen. (mina var från lilla fiskaregatans trädgårdsbutik men dom blev violetta istället) men det är dom enda blommor som det är borta bitar ur. Kanske kråkor då för vi har inga rådjur el harar el liknande som skulle kunna knipsa bitar ur tulpanerna. (som avklippta bitar från kronbladen)
Betty
Ja visst är det konstigt! huh.gif Mina svarta tulpaner har de knipsat av ca 2 - 3 cm under blommorna, på några har de knipsat av stjälkarna i flera korta bitar... De har lämnat de avkapade blommorna på marken under tulpangruppen.
lena:-)
Aha, heureka jag har det, nu vet jag vem som knipsat av sparrisen......
Dom äter upp mitt snigelgift, dom knipsar sparris......tur att jag inte har svarta tulpaner ialla fall mad.gif rolleyes.gif
niklaswik
Haha, jag som trodde det var min lillebror (3,5 år) som hade varit framme med nån sax... biggrin.gif biggrin.gif

Som tur var har dom bara klippt en enda för mig, resten står orörda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon