Full version: Kaktus identifikation
Zem
Hej,
Har letat kors och tvärs över internet efter vad för kaktus jag har i mitt fönster. Kanske någon här kan hjälpa?
Det närmsta jag kommit är Parodia chrysacantion men det är den enda bilden jag hittat och den ser väldigt liten ut, så är osäker på det. Har haft svårt att hitta kaktusar där taggarna inte sitter i fina rader..

Jag har även ett litet problem med mina två exemplar. De har en tendens att lägga sig ner längs marken, därav mängden pinnar som håller uppe den på bilden. Den är ganska tung och ca 23 cm hög. Båda är bredare upptill än nedtill vilket gör de obalanserad och jag antar det är därför de faller? Men hur kan det komma sig att de blev så? De har svimmat lite då och då de senaste åren vad jag minns.

Här är bilder på en av dem iallafall:

(Ah, härligt att jag börjar med en praktig särskrivning i trådnamnet. Ahmm jobbigt)
pejori
tycker den ser ut som en mammilaria ohmy.gif ohmy.gif
Emser
pejori>> är mamillaria och pelarkaktus samma sak? huh.gif Påtal om ingenting!!! rolleyes.gif
wolkenkrabber
CITAT (Emser @ 17-06-2005, 11:44)
pejori>> är mamillaria och pelarkaktus samma sak? huh.gif Påtal om ingenting!!! rolleyes.gif

pelar kaktus är en gruppering av kaktusar som växer som pelare, jag är inte säker på om mammilaria är en pelar eller klotkaktus
Rossi
Vet inte heller vad Mammillaria klassas som men det är ett stort släkte och det finns många olika skepnader.

Mitt tips är också att det är en mammillaria och själv tänker jag mest på mammillarior som klotkaktusar.
pejori
vet ej...jag har iof. båda sorterna, men är inte tillräckligt intresserad för att ta reda på det rolleyes.gif rolleyes.gif men jag lutar mer ått mammilaria än pelaren
tror att svaret går att hitta om man googlar lite unsure.gif
wolkenkrabber
i en kaktusbok så verkar mammillarior räknas som klot & klungbildande, me ndet finns säkert av-vikelser
Kajsa
Kaktusar
Kanske hittar du den här, mycket bilder
Nathalie84
nån inom familjen trichosereus "eller hur det nu stavas" kanske...
har haft en likadan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon