gammelnalle
17-06-2005, 09:49
Jag har verkligen en TRÄD-gård!! Förutom fruktträd finns Gran, Tall, Oxel, Björk, Lönn, Blodhassel, Ormhassel, Ek, Bok och säkert en hel del annat smått och gott och STORT..
men en av mina björkar har dött i toppen:
se på bild:
http://www.odla.nu/album/data/gammelnalle/...2274_p29289.jpg(ingen bra bild, men ändå..)
Jag har fler björkar så det är inte katastrof, men just denna björk står bra och fäller hellre ett annat än just detta.
Såga av det?? Uppe där det är dött??
björn
Big Gardener
17-06-2005, 12:31
Visst går det att såga av en död topp, men det blir inte särskilt snyggt. Tidpunkten då detta kan göras är på sensommaren.
Men framför allt är jag nyfiken på orsaken till toppdöden. Jag är rätt konfunderad. Även bilden är lite otydlig ser det ut som om det är en mycket avgränsad del av toppen som har dött medan resten av bladen ser okej ut. Om en topp torkar in och dör brukar det synas ganska bra att det är en gradvis övergång från dött till halvdött och till friskt. Då brukar problemet vara vatten/rotrelaterat.
Här verkar det vara tvärt av dött-friskt. Om så är fallet skulle jag gissa på någon form av stamskada som har strypt tillflödet av vatten och näring till toppen. Vad den skadan beror på kan man spekulera i.
Kan du beskriva lite mer om trädet vad som hänt, om det gjorts några ingrepp i närheten eller på trädet? Om hur det syns några skador i övergången från friskt-dött? Ta gärna fler bilder!
gammelnalle
17-06-2005, 20:19
Vet inte vad jag skall beskriva. Jag minns inte att trädet var sådant ifjol och jag kan inte minnas någon speciell skada.... men givetvis skall jag undersöka mera. Men hur? Och vad vill du ha för bilder??
Det är inte speciellt djupt till berggrund om det kan vara någon ledtråd.
Alldeles intill växer en Syrenhäck. (ca 15år)
Tack för ditt svar!
björn
Ja detta är ingen vanlig toppdöd. Björkar som lider av vattenbrist brukar släppa yttersta grenspetsarna först och ganska jämnt i toppartierna. Samma om de har rotskador, fast då kan de också släppa större grenar lite här och var, men oftast inte så distinkt som här.
Här kan det vara fråga om en insekt eller fågel som borrat sig runt stammen till toppartiet som en ringbarkning. Eller en giftskada - ibland kan dagens trädgårdsgifter ge de mest besynnerliga reaktioner hos träd. Har RoundUp eller andra glyfosatbaserade ämnen använts i närheten?
Om jag ägde trädet skulle jag absolut kliva upp i det och spana.
susan.e
18-06-2005, 14:33
Vi har också en TRÄDgård, bor i en liten skogsbacke, och en av våra björkar såg verkligen sliten ut för ett par år sedan. Vi bestämde oss för att ta ner den...sen... Året därpå var trädet återigen friskt. Utan att vi gjort någonting. Vet inte vad det var och för all del, det spelade ju ingen roll. Nu har den varit snygg i flera år efter det och vi är ju glada att vi sköt upp den där kapningen.
gammelnalle
21-06-2005, 19:57
CITAT (Cilla @ 18-06-2005, 14:38)
Ja detta är ingen vanlig toppdöd. Björkar som lider av vattenbrist brukar släppa yttersta grenspetsarna först och ganska jämnt i toppartierna. Samma om de har rotskador, fast då kan de också släppa större grenar lite här och var, men oftast inte så distinkt som här.
Här kan det vara fråga om en insekt eller fågel som borrat sig runt stammen till toppartiet som en ringbarkning. Eller en giftskada - ibland kan dagens trädgårdsgifter ge de mest besynnerliga reaktioner hos träd. Har RoundUp eller andra glyfosatbaserade ämnen använts i närheten?
Om jag ägde trädet skulle jag absolut kliva upp i det och spana.
Vad skall jag "spana" efter??
Någon R**********P tror jag inte varit i närheten... dock måste jag reservera mig för vad bonden eventueltt använder.... (fält strax intill... ej direkt på)
björn
Spana efter något som kan ha ringbarkat trädet, en insekt som gjort hål, fågelpickning, mm. Eller något som suttit runt stammen vid stället där det döda börjar. Eller barkförändingar på stället.
Hackspettar kan hacka rader med hål i barken på våren för att få söt växtsaft. Men jag har aldrig hört att det skulle kunna stänga av vätsketransporten helt och hållet.
gammelnalle
22-06-2005, 09:41
TACK för tips...
jag skall upp och klättra i midsommar....
dansa runt den går inte för syrenhäcken är för tät,,,,
(tänk om jag med varit "tät" )
GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLIHOPA!!
b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.