Caprice
De som är röd-vita tycker jag tar "för mycket färg" i trädgården, det ska vara växterna som är i centrum...

Men dessa köpte jag, de är jag riktigt nöjd med...
Smälter bra in i vår bergsmiljö...

De är ca 20-25cm höga...
Och kostar bara 59:- hos Rusta... smile.gif

Caprice
Inga från Närke
Tomte nummer 1 tyckte jag var mysig.
Jag tycker det är helt OK med tomtar i en trädgård typ din som har tydligen en aning skogslikande närhet.
Men i en vanlig villaträdgård platsar de mera på vintern i alla fall de färgrika.
Jag har köpt i år en dvärg (Snövits kompisar) som sitter på en svamp och med lampa i den har vi på altanen, den tyckte jag var mysig. Köpte på Lidl´s.
zaaritha
Vilken dvärg är det??!!
Ylva i Dalarna
Fint med tomtar utan så mycket färg tycker jag!

Ylva
zaaritha
Hellre rådjur, harar, grodor o dyl.
Har ett får, en groda oo en katt i trädgården. Fått dem av vänner; ej köpt nå´n själv..........
yenny
Jag har också tomtar... hela två st... fast dom e ganska små.. en gungar o en står i rabatten.
Dom är ifrån den tecknade som gick på tv när jag var liten: trolltyg i tomteskogen.
gammelnalle
Jodå på loftet!!! Där har jag en del..

Skulle själv aldrig införskaffa nåt dyligt, men det innebär inte att det kan vara fint hos någon annan. (Är helt övertygad om att många, väldigt många, INTE skulle gilla mitt sätt att ha trädgården...)

b
Rossi
Eftersom du frågar ...... smile.gif Nja, tomtar i trädgården (eller andra figurer för den delen) är inte min melodi.

Det finns en trädgård inne i ett villaområde i en stad här i Skåne som har frihetsgudinnan i normal vuxenstorlek på framsidan av den lilla tomten .... Huga mig!
Fialotta
Fick ett får i present för ett tag sen...liggandes lamm är det ...men det är knepigt när man fått det wink.gif unsure.gif
zaaritha
Nalle, hur ser din trädgård ut, då?
ninnisky
Nee, är nog inte så mycket för tomtar eller diverse andra figurer i trädgården sleep.gif sleep.gif växter räcker nog för mig. Men visst, det kan vara kul hos andra där det passar biggrin.gif biggrin.gif
lotta_
Aldrig i livet! Vad har tomtar i trädgården att göra? wink.gif blink.gif wacko.gif
Snöflinga
Har ingen åstundan av tomtar, förutom på loftet och julafton. (förlåt, kära hustomte, dej älskar jag, men du är ju osynlig förutom när du vänder på luvan..)

Nej, tomtar, väderkvarnar, storkar och somt får jag ståpäls av wub.gif Men smaken är som baken, mej stör det ej, bara inte i min trädgård tongue.gif
Caprice
Kul att läsa alla svar..

Rossi:
Frihetsgudinnan i normal vuxenstorlek...? wink.gif
Bara att komma på ideén...

Har två tomtar, det räcker nog...
Just dessa tomtar gillar jag för att de är gjorda i cement...
Passar ihop med kommande fågelbad, mina murade trappor samt murar mm...

De där flamingofåglarna i rosa plast som säljs, de skulle jag då inte ha i trädgården... wink.gif

Däremot, på Hågelbymässan förra året var det en konstnär som sålde påfåglar i... koppar, tror jag...
Ca 1,5 meter höga, väldigt diskreta...
Jättesnygga, men de passar inte här...

Caprice
zaaritha
"Tomtar i trädgården"; ja--det skulle väl vara vättar--i så fall????
Caprice
Var går gränsen mellan tomte och vätt...?

Finns väl små tomtar och stora vättar...? biggrin.gif

Caprice
zaaritha
Ja du! Vättar är irländska små trädgårdsfigurer!

Trädgårdstomtar--är i många fall; trista bilder av tomtar.......
shiva
Alla Tomtar och övriga gips figurer är sååååå hemskt i trädgården! Det finns inte mycket som är fulare!!!! Lika illa som plast blommor på köksbordet! Borde förbjudas!
Magnus.
Lena N
Jag har en afrikansk modell.

I övrigt ställer jag mig ganska avvaktande till trädgårdsprydnader utan att ta generellt avstånd. Rätt pryl på rätt plats kan ge trädgården mera liv, men en impulsköpt pryl som man sedan bara ställer ut där den får plats blir oftast inte lyckad. Och många sådana impulsköp brukar enbart glädja ägaren, men det är väl det viktigaste. sleep.gif
BLÅKORN
Tomte NO NO NO
Frihetsgudinnan JA JA JA
bara för att det visar att tomtar suger....
Heddas matte
jag har en 120 cm hög giraff i gips som jag har gjort själv. Min son (15 år) är väldigt förtjust i trädgårdstomtar och har en på sitt rum.

frihetsgudinnan! låter väl käckt.. skulle vara för att reta grannarna då (dom hatar min lysande jultomte i plast)!
Kattgräs
Såna där trädgårdstomtar med röda kinder och fryntliga leenden ryser jag av. wacko.gif

Andra trädgårdsprydnader kan vara helt OK, men det beror helt på hur det är utfört. Har lite svårt för "gulle-gull" också, det kan bli för mycket av det goda.

Om jag har något? Japp. Två stycken. Den ena är en groda som egentligen ska vara i en damm men som jag fått av goda vänner och jag bara älskar den! wub.gif wub.gif wub.gif
Den andra är ett pyttelitet liggande får som yngsta barnet såg på Coop för ett par år sedan och inte kunde släppa. Det ligger nu och "vaktar" vår dörr.

Jag har också haft en rätt rolig, grön larv, men den har gått sönder tyvärr.

Åter till tomtefrågan. Om det skulle finnas riktiga tomtar i trädgården skulle jag nog inte ha så mycket emot dem. Så länge de hjälper till med ogräsrensningen... wink.gif
nallebjornis
vi säljer såna där "fula" tomtar på jobbet som pekar på nån svamp el liknande... tycker själv att dom är gräsliga...

men jag har en snigel, ekorre & en hare i trädgården riktigt fina faktiskt...
Saiai
Jag har sett en grej i en trädgård i närheten av Båberg som jag tycker är mycket finare än alla trädgårdstomtar (som vilket jag hoppas jag aldrig får av nån), tänkte ta efter idén själv faktiskt. Såg inte skymten av tomten när jag åkte förbi med busssen, men jag såg hans hus och trädgård! :;-) En liten miniatyrstuga med egen tomt och liten häck av små buskar, kanske var det buxbom hade de gjort i hörnet av sin gräsmatta. Hur gulligt som helst!
birgitek
NEJ, NEJ,NEJ aldrig någonsin en tomte, troll, rådjur och liknande i min trädgård. Tycker helt enkelt inte om sånt.
Birgit Ek
Rossi
Ja, jag är ju allergisk mot tomtar och figurer av alla slag i trädgården men jag hade kunnat tänka mig lite formklippt buxbom. Tyvärr är inte mitt tålamod stort nog och jag är inte heller konstnärlig nog att fixa det .... sad.gif
kristerh
CITAT (birgitek @ 20-06-2005, 10:59)
NEJ, NEJ,NEJ aldrig någonsin en tomte, troll, rådjur och liknande i min trädgård. Tycker helt enkelt inte om sånt.
Birgit Ek

Håller med, inget sånt i min trädgård, fast andra får gärna ha det om de tycker det är snyggt.
krister
Almdalen
Visst är det skönt att man får göra som man vill i sin trädgård, hos mig finns finns inga tomtar eller andra figurer. För den skull tycker jag inte det är fult hos andra, tvärtom kan det vara riktigt snyggt.
Jag har krukor av alla olika slag och en del passar säkert inte in men vad gör det, det är i min trädgård och jag gillar det!!!
\Ingegerd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon