|
Caprice
17-06-2005, 11:04
De som är röd-vita tycker jag tar "för mycket färg" i trädgården, det ska vara växterna som är i centrum... Men dessa köpte jag, de är jag riktigt nöjd med... Smälter bra in i vår bergsmiljö...   De är ca 20-25cm höga... Och kostar bara 59:- hos Rusta... Caprice
Inga från Närke
17-06-2005, 19:05
Tomte nummer 1 tyckte jag var mysig. Jag tycker det är helt OK med tomtar i en trädgård typ din som har tydligen en aning skogslikande närhet. Men i en vanlig villaträdgård platsar de mera på vintern i alla fall de färgrika. Jag har köpt i år en dvärg (Snövits kompisar) som sitter på en svamp och med lampa i den har vi på altanen, den tyckte jag var mysig. Köpte på Lidl´s.
zaaritha
17-06-2005, 19:42
Vilken dvärg är det??!!
Ylva i Dalarna
17-06-2005, 20:29
Fint med tomtar utan så mycket färg tycker jag!
Ylva
zaaritha
17-06-2005, 20:33
Hellre rådjur, harar, grodor o dyl. Har ett får, en groda oo en katt i trädgården. Fått dem av vänner; ej köpt nå´n själv..........
Jag har också tomtar... hela två st... fast dom e ganska små.. en gungar o en står i rabatten. Dom är ifrån den tecknade som gick på tv när jag var liten: trolltyg i tomteskogen.
gammelnalle
17-06-2005, 20:49
Jodå på loftet!!! Där har jag en del..
Skulle själv aldrig införskaffa nåt dyligt, men det innebär inte att det kan vara fint hos någon annan. (Är helt övertygad om att många, väldigt många, INTE skulle gilla mitt sätt att ha trädgården...)
b
Eftersom du frågar ......  Nja, tomtar i trädgården (eller andra figurer för den delen) är inte min melodi. Det finns en trädgård inne i ett villaområde i en stad här i Skåne som har frihetsgudinnan i normal vuxenstorlek på framsidan av den lilla tomten .... Huga mig!
Fialotta
17-06-2005, 21:03
Fick ett får i present för ett tag sen...liggandes lamm är det ...men det är knepigt när man fått det
zaaritha
17-06-2005, 21:10
Nalle, hur ser din trädgård ut, då?
ninnisky
17-06-2005, 22:05
Snöflinga
17-06-2005, 22:17
Har ingen åstundan av tomtar, förutom på loftet och julafton. (förlåt, kära hustomte, dej älskar jag, men du är ju osynlig förutom när du vänder på luvan..) Nej, tomtar, väderkvarnar, storkar och somt får jag ståpäls av  Men smaken är som baken, mej stör det ej, bara inte i min trädgård
Caprice
17-06-2005, 22:43
Kul att läsa alla svar.. Rossi: Frihetsgudinnan i normal vuxenstorlek...? Bara att komma på ideén... Har två tomtar, det räcker nog... Just dessa tomtar gillar jag för att de är gjorda i cement... Passar ihop med kommande fågelbad, mina murade trappor samt murar mm... De där flamingofåglarna i rosa plast som säljs, de skulle jag då inte ha i trädgården... Däremot, på Hågelbymässan förra året var det en konstnär som sålde påfåglar i... koppar, tror jag... Ca 1,5 meter höga, väldigt diskreta... Jättesnygga, men de passar inte här... Caprice
zaaritha
17-06-2005, 22:49
"Tomtar i trädgården"; ja--det skulle väl vara vättar--i så fall????
Caprice
17-06-2005, 23:06
Var går gränsen mellan tomte och vätt...? Finns väl små tomtar och stora vättar...? Caprice
zaaritha
17-06-2005, 23:09
Ja du! Vättar är irländska små trädgårdsfigurer!
Trädgårdstomtar--är i många fall; trista bilder av tomtar.......
Alla Tomtar och övriga gips figurer är sååååå hemskt i trädgården! Det finns inte mycket som är fulare!!!! Lika illa som plast blommor på köksbordet! Borde förbjudas! Magnus.
Jag har en afrikansk modell. I övrigt ställer jag mig ganska avvaktande till trädgårdsprydnader utan att ta generellt avstånd. Rätt pryl på rätt plats kan ge trädgården mera liv, men en impulsköpt pryl som man sedan bara ställer ut där den får plats blir oftast inte lyckad. Och många sådana impulsköp brukar enbart glädja ägaren, men det är väl det viktigaste.
BLÅKORN
18-06-2005, 07:12
Tomte NO NO NO Frihetsgudinnan JA JA JA bara för att det visar att tomtar suger....
Heddas matte
18-06-2005, 17:26
jag har en 120 cm hög giraff i gips som jag har gjort själv. Min son (15 år) är väldigt förtjust i trädgårdstomtar och har en på sitt rum.
frihetsgudinnan! låter väl käckt.. skulle vara för att reta grannarna då (dom hatar min lysande jultomte i plast)!
Kattgräs
18-06-2005, 19:21
Såna där trädgårdstomtar med röda kinder och fryntliga leenden ryser jag av. Andra trädgårdsprydnader kan vara helt OK, men det beror helt på hur det är utfört. Har lite svårt för "gulle-gull" också, det kan bli för mycket av det goda. Om jag har något? Japp. Två stycken. Den ena är en groda som egentligen ska vara i en damm men som jag fått av goda vänner och jag bara älskar den! Den andra är ett pyttelitet liggande får som yngsta barnet såg på Coop för ett par år sedan och inte kunde släppa. Det ligger nu och "vaktar" vår dörr. Jag har också haft en rätt rolig, grön larv, men den har gått sönder tyvärr. Åter till tomtefrågan. Om det skulle finnas riktiga tomtar i trädgården skulle jag nog inte ha så mycket emot dem. Så länge de hjälper till med ogräsrensningen...
nallebjornis
18-06-2005, 19:56
vi säljer såna där "fula" tomtar på jobbet som pekar på nån svamp el liknande... tycker själv att dom är gräsliga...
men jag har en snigel, ekorre & en hare i trädgården riktigt fina faktiskt...
Jag har sett en grej i en trädgård i närheten av Båberg som jag tycker är mycket finare än alla trädgårdstomtar (som vilket jag hoppas jag aldrig får av nån), tänkte ta efter idén själv faktiskt. Såg inte skymten av tomten när jag åkte förbi med busssen, men jag såg hans hus och trädgård! :;-) En liten miniatyrstuga med egen tomt och liten häck av små buskar, kanske var det buxbom hade de gjort i hörnet av sin gräsmatta. Hur gulligt som helst!
birgitek
20-06-2005, 09:59
NEJ, NEJ,NEJ aldrig någonsin en tomte, troll, rådjur och liknande i min trädgård. Tycker helt enkelt inte om sånt. Birgit Ek
Ja, jag är ju allergisk mot tomtar och figurer av alla slag i trädgården men jag hade kunnat tänka mig lite formklippt buxbom. Tyvärr är inte mitt tålamod stort nog och jag är inte heller konstnärlig nog att fixa det ....
kristerh
20-06-2005, 10:31
CITAT (birgitek @ 20-06-2005, 10:59) NEJ, NEJ,NEJ aldrig någonsin en tomte, troll, rådjur och liknande i min trädgård. Tycker helt enkelt inte om sånt. Birgit Ek Håller med, inget sånt i min trädgård, fast andra får gärna ha det om de tycker det är snyggt. krister
Almdalen
20-06-2005, 10:36
Visst är det skönt att man får göra som man vill i sin trädgård, hos mig finns finns inga tomtar eller andra figurer. För den skull tycker jag inte det är fult hos andra, tvärtom kan det vara riktigt snyggt. Jag har krukor av alla olika slag och en del passar säkert inte in men vad gör det, det är i min trädgård och jag gillar det!!! \Ingegerd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|