Full version: Zucchini
rosita
Nu blommar min zucchini! (se bild i album)

Jag gödslar med guldvatten varje vecka och en gång per månad med 5 - 10 cm gräsklipp. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Och en honblomma verkar det vara (ovanligt, för det mesta är det bara hanblommor i början av sommaren) så nu gäller det bara att det finns någon hanblomma som man kan ta pollen ifrån.
rosita
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,17-06-2005, 12:11)
Och en honblomma verkar det vara (ovanligt, för det mesta är det bara hanblommor i början av sommaren) så nu gäller det bara att det finns någon hanblomma som man kan ta pollen ifrån.

Hur länge sitter blomman, jag menar hur lång tid kan det gå innan blomman vissnar och det är för sent att pollinera? En knopp till slår nog ut inom ett par dagar. Hoppas det är en hanblomma! rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr brukar inte blommorna blomma mer än någon dag, de små bäbiszucchinina som inte har blivit pollinerade går dock utmärkt att äta de med innan de skrumpnar ihop. (själv odlar jag många olika sorter då brukar det alltid finnas någon pollinerare då en honblomma slår ut)
rosita
I dag slog nästa blomma ut och det är också en honblomma! Kommer hela denna plantan att bara ha honblommor, eller kan det vara både han- och honblommor på samma planta? Jag har 2 plantor, men den andra är lite senare. Bägge är av samma sort, spelar det någon roll? huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta så kan man lyckas och få han och honblommor vid samma tid även om man har 2 plantor av samma sort men jag tycker att man får säkrare pollinering i början av säsongen ifall man har flera plantor och av olika sorter, blomningen är ofta styrd av vädret och olika sorter verkar reagera olika på vädret. Det kommer dock att komma både han och honblommor på samma planta och det brukar ofta även finnas båda blomsorterna samtidigt under sommaren, det är mest i början det kan bi lite ojämnt med könsfördelningen.

(fast man behöver ju inte ha lika många sorter som jag har iår = 10 sorter, jag råkade hamna i en monter på trädgårdsmässan där man reade ut fröpåsar och det fanns en hel del squashsorter där och squashfröer håller ju i många år så man kan så någon/några plantor per år)
rosita
Tack, Åsa! Det är toppen att du kan så mycket och vill dela med dig! Nu hoppas jag att jag får hanblommor också. Om jag fattat rätt, så har hanblommorna tunnare blomstjälk och jag kan se att det är några på väg. Nu håller jag tummarna! smile.gif
gunvor
Jag har planterat ut mina i några pallkragar - 2 plantor per pallkrage. Konstaterade i går att det finns några små rackare som växer - än så länge modell litet barnlillfinger - men dom bör växs till sig. Förra året hade jag inte lika många plantor men otroligt mycket "frukt" . kallas dom frukt eller???
gunvor
CITAT (rosita @ 17-06-2005, 12:05)
Nu blommar min zucchini! (se bild i album)

Jag gödslar med guldvatten varje vecka och en gång per månad med 5 - 10 cm gräsklipp. biggrin.gif

vad är guldvatten?????
*Felix matte*
Guldvatten = Urin
tror man blandar 1 del med 10 delar vatten (om jag minns rätt)

Här diskuteras uringödsling
rosita
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,18-06-2005, 09:54)
Ofta så kan man lyckas och få han och honblommor vid samma tid även om man har 2 plantor av samma sort men jag tycker att man får säkrare pollinering i början av säsongen ifall man har flera plantor och av olika sorter, blomningen är ofta styrd av vädret och olika sorter verkar reagera olika på vädret. Det kommer dock att komma både han och honblommor på samma planta och det brukar ofta även finnas båda blomsorterna samtidigt under sommaren, det är mest i början det kan bi lite ojämnt med könsfördelningen.

Det har bara visat sig honblommor (3 st), men babyzucchinina växer. Den ena skördade jag i dag, 12 cm lång och tjock som två tummar! I dag står en hanblomma i stor knopp, som antagligen slår ut i morgon. Babyzucchinina skrumpnade ju inte ihop, som man trodde. Kan de ha varit partenokarpa som inte behöver pollineras för att bilda frukter, liksom gurkor? huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det finns inga partenocarpa zucchini men kanske har någon av dina grannar squash (zucchini) insekter flyger ju + det är vanligt hos många zucchinisorter att obefruktade frukter växer ett tag för att sedan skrumpna ihop.
rosita
Då är det nog så att de växer att tag, den vi åt i går var mycket god i alla fall. I dag blommar plantorna med 4 hanblommor! Nån gång ska det väl lyckas komma bägge sorters blommor samtidigt! Man VILL ju så gärna skörda fina frukter snabbt! Men TÅLAMOD är det kanske bra att ha också! wub.gif unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon