Full version: Forumstankar
Lars-Olof Arvids
Detta med vad som hör hemma under "djur och natur" tycks vara svårt att definiera, så jag tror att vi trots allt får leka Linné och klassificera det hela under några mer definierbara forum. Gränsen mot "ogräs och skadedjur" är och förblir oklar eftersom den alltid beror på var växten/djuret dyker upp och vad man har för inställning till den. Jag föreslår att det forumet tas bort. Nu menar jag inte att vi ska ha hur många forum som helst, men följande indelning tycker jag att vi kan acceptera:

1. VILDA VÄXTER. Allt från ogräs till vackra ängsblommor.

2. INSEKTER/SMÅKRYP. Alla ryggradslösa djur, positivt och negativt.

3. ÖVRIGA DJUR. Alla ryggradsdjur som däggdjur, fåglar, grodor m fl. Vilda och tama.

Dessa bör nog placeras under "allmänt forum" i stället för under "trädgårdsforum". Kanske kan vi också ha ett bildforum för solnedgångar, vyer m m. Vad tror ni? Blir det för mycket att hålla reda på, eller tror ni som jag att det blir lättare att få rätt inlägg på rätt ställe?

Olle
pejori
HM...får tänka lite på det, men så här direkt så låter det väl okay smile.gif smile.gif
GoSatta
onödigt att skapa tre avdelningar till, det finns redan för många enligt mig. Många forum gör likadant och skapar fler och fler avdelningar vilket leder till att det blir svårare och svårare att få bra svar eftersom långt ifrån alla kollar igenom allt. Dock skulle denna kunna döpas om till tex. djur och natur foto eller något liknande efter som det i princip är det det är, en foto avdelning.

Men den är väl behövlig efter som det är ganska skönt att komma bort från allt tjat i "småpart" ibland.
Heddas matte
mitt hus står i naturen.. min hund skulle bli skitsur om jag sa att hon inte var ett djur..

min tolkning är att det skulle vara en ersättning för trådarna "dagens djurbild" och "dagens bild" (eftersom dessa trådar verkar tillräckligt populära för att motivera en egen avd) sammanslaget fast med lite mer fokus på natur... med öppningar både för att visa bilder på husdjur, stiliga vyer, insekter och trädstammar OCH diskussioner omkring liknande ämnen eller var det önsketänkande?
zaaritha
"djur o natur"--är väl allt som rör sej i naturen--eller växer där???
Lars-Olof Arvids
Heddas matte, vem har sagt att din hund inte är ett djur? Jag tror inte att hon skulle ha något emot att hamna under en rubrik som t ex "Djur utom småkryp". Att diskutera allt i naturen på samma ställe borde gå bra, men efter bara några dagar är det flera som tycker att denna avdelning har blivit ganska rörig. Vad mitt förslag går ut på är alltså att skapa lite ordning i det hela. Dessutom är jag inte särskilt förtjust i att naturen delas in i "positivt" (djur och natur) och "negativt" (ogräs och skadedjur) eftersom detta alltid kommer att tolkas olika beroende på vad folk har för inställning.

Olle
carol
Men om jag har spinn på mina krukväxter tex var ska jag kolla då?? ohmy.gif Har kännts naturligt hittills att gå in på skadedjur när man vill ha tips om att bekämpa de små. Oavsett vad vi tycker om vissa djur (positivt eller negativt), så är ju det här ett forum främst för de med odlarintresse. Alltså tycker jag helt klart att avdelningen med ogräs och skadedjur behövs och är emot förslaget att lägga ner den.

Olle, det är ju inte så att jag inte tycker om smådjur, men jag vill att mina sjuka växter blir friska. wub.gif
Lars-Olof Arvids
Spinn på krukväxter tänkte jag att du kan skriva om under Insekter/småkryp. Kanske får detta forum ha en tydligare underrubrik om att även skadeinsekter och hur man blir av med dem ingår. Jag är alltså INTE ute efter att alla ska älska alla småkryp - det gör jag inte själv. Däremot tycker jag att man borde kunna se denna grupp som en helhet. Även den värsta insektsfantast förstår säkert att du vill hålla dina växter friska! smile.gif

Olle
Gossen Ruda
Förstår inte riktigt var problemet är, tänker vi så annorlunda, Eftersom det var jag som initierade den nya avdelningen så kommer hät mina tankar. Natur är för mig det som inte ständigt påverkas av människor. Skogar, ängar, hagar, sjöar mm och det som vistas där. Trädgårdar är gräsmattor, rabatter, terasser mm.

Några exempel.

Bambi med sina bambinos i en skogsbacke: Djur och natur.(D&N)

Samma bambi med bambinos stående på gräsmattan: D&N eller Småprat om trädgård(Sot).

Resultatet av dessas framfart i rabatterna: Skadedjur.

En odlad växt i rabatten: Sot. Även med en liten insekt sittande på densamma.

Samma men insekten är mera huvudmotiv: D&N. Går dock även bra i Sot.

D&N är dock mer ett bildvisningsställe utanför trädgården. Sen finns det en del vars trädgård är så vildvuxen att den mest ser ut som natur och platsar dom flesta bilder i D&N. Spinn slutligen är ett typiskt skadedjur och platsar bäst där.
Lars-Olof Arvids
En historia skulle alltså kunna börja under Djur och natur:

"Jag såg en så vacker råbock ute i en skogsglänta i morse. Han hade så fina bastklädda horn som riktigt lyste i morgonsolen. Så småningom drog han sig närmare min trädgård, hoppade över staketet och... (fortsättning följer under "ogräs och skadedjur!)

På "ogräs och skadedjur":
...började äta av mina tulpaner. Hur ska jag få honom att låta bli dem???

biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif

Sorry, kunde inte låta bli...

Olle
Gossen Ruda
... och tog ett bad i min damm ...osv

Vill man leta efter problem så hittar man dom överallt.
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 20-06-2005, 16:57)
En historia skulle alltså kunna börja under Djur och natur:

"Jag såg en så vacker råbock ute i en skogsglänta i morse. Han hade så fina bastklädda horn som riktigt lyste i morgonsolen. Så småningom drog han sig närmare min trädgård, hoppade över staketet och... (fortsättning följer under "ogräs och skadedjur!)

På "ogräs och skadedjur":
...började äta av mina tulpaner. Hur ska jag få honom att låta bli dem???

biggrin.gif  :lol:  :D

Sorry, kunde inte låta bli...

Olle

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Den gillar jag wub.gif . Dammtillägget också!!

Gossen Ruda
CITAT
Sen finns det en del vars trädgård är så vildvuxen ...

sleep.gif sleep.gif rolleyes.gif tongue.gif Jag vet var jag hör hemma wub.gif
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 20-06-2005, 18:10)
Gossen Ruda
CITAT
Sen finns det en del vars trädgård är så vildvuxen ...

sleep.gif sleep.gif rolleyes.gif tongue.gif Jag vet var jag hör hemma wub.gif

Jag ville inte peka ut någon med namn. rolleyes.gif
Heddas matte
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 20-06-2005, 08:43)
Heddas matte, vem har sagt att din hund inte är ett djur?

vet inte vem...
jag tolkade det som att några (kanske inte i den här tråden) inte ville ha tama djur och tam natur här... utan att tamnatur skulle vara kvar i "dagens bild"-trådarna
Gossen Ruda
"Tamnatur"? Det låter på mig som liknande blåsig stiltje. rolleyes.gif

Hunden är dock otvivelaktigt ett djur även om del mest kan kallas odjur. När jag först tänkte hur jag önskade en ny avdelning hade jag dock inte husdjur med i tankarna utan mer det vilda utanför trädgården. Kanske, kanske inte.
Lars-Olof Arvids
Detta kan vi nog diskutera ett bra tag till. Men eftersom det inte direkt har varit något öronbedövande jubel för mitt förslag drar jag tillbaka det. Vi kör vidare med nuvarande forum och ser vad som blir av det. Som en del nog vet hör jag hemma i samma kategori som Amaira när det gäller vildvuxen naturträdgård. smile.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon