Jan af Lisö
17-06-2005, 13:10
Vid titt på mitt plommonträd (Jubilleum) igår kunde jag bara konstatera att det blir inte så mycket plommon i år heller (om det blir några överhuvudtaget), massvis med kart med märken efter plommonstekeln. Det hjälpte inte med fiberduk under trädet och inte att ha plockat angripna kart i fjol heller...
Det verkar finnas bara två sätt:
- såga ner trädet och plantera något annat
- insekstgift
Efter lite sökande på nätet såg jag att det finns ett medel som heter Decis och som skulle vara verksam mot bl.a plommonstekeln (+ mycket annat). Är det något som vet om man kan köpa Decis i Sverige som privatperson? Eller måste man ta en tur till Polen eller Baltikum i stället ??
ibland kanske det inte hjälper att plocka bort all angripen frukt om t ex grannen har ett plommonträd där plommonstekeln kan föröka sig fritt. Men om man skall spruta med något så måste man väl göra det innan de hinner gömma sig inne i karten?
Jan af Lisö
17-06-2005, 13:28
Jag såg att preparatet hade 7 dagars karenstid, så jag antog att preparatet tas upp av trädet så att det kan även döda insekter inne i karten ? Eller också så dödar det stekelägg som ligger ovanpå karten innan de hunnit "kläckas" och krypa in i karten ??
Spelar ingen roll för mig, men det vore kul att få smaka fler än tre plommon per säsong på ett stort och fint Jubileumträd, som just nu är täckt med småkart.
Det finns flera stora plommonträd i närheten, så det är stor risk att det är där som stekeln har sin förökningsplats. Fast dessa träd är tillnärmevis inte lika hårt angrippna som just Jubileum, mest enstaka kart !!!!
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2005, 13:42
Man måste spruta innan insekten tar sig in i bären. Karensen är en säkerhet för att man ska vara säker på att det inte finns några kemikalierester kvar på frukterna (det är inte en indikation på att medlet tas upp av växten, tror det knappt finns några systematiska medel tillåtna ens för yrkesodlare idag). Decis har olika karenstid beroende på vad det är man sprutat.
Decis är godkänt för många olika saker både till div. grönsaker, fruktträd, stråsäd, prydnadsväxter mm.
Man måste ha certifikat för bekämpningsmedel klass 2 så det säljs inte till allmänheten. Medlet är mycket giftigt för pollinerande insekter och bör inte användas i närheten av biodlingar mm. Enligt kemikalieinspektionen får man inte använda medlet alls där det flyger humlor och bin. Det står att man kan få spruta mellan kl.22 och kl. 3 ifall insekterna inte är aktiva då.
Jan af Lisö
17-06-2005, 14:21
Åsa, tack för svaret, känns så att det får bli en tripp till Polen eller baltikum. Hoppas det säljs fritt där.
En följdfråga, plommonstekeln hinner förstöra fyra kart innan den faller ner för att förpupas i jorden; kommer Decis att kunna verka typ när larven tar sig mellan två olika kart om man är för sent ute ??
Gossen Ruda
17-06-2005, 15:09
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,17-06-2005, 14:42)
Enligt kemikalieinspektionen får man inte använda medlet alls där det flyger humlor och bin. Det står att man kan få spruta mellan kl.22 och kl. 3 ifall insekterna inte är aktiva då.
Det finns humlor och bin(solitärbin) över hela Sverige så då kan man inte använda medlet alls. Humlor har inga reglerade arbetstider, dom kan jobba dygnet runt.
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2005, 16:03
CITAT (Jan af Lisö @ 17-06-2005, 15:21)
Åsa, tack för svaret, känns så att det får bli en tripp till Polen eller baltikum. Hoppas det säljs fritt där.
En följdfråga, plommonstekeln hinner förstöra fyra kart innan den faller ner för att förpupas i jorden; kommer Decis att kunna verka typ när larven tar sig mellan två olika kart om man är för sent ute ??
Yrkesodlarna brukar spruta när det är de flygande vuxna individerna på våren. De sätter upp klisterskivor, varje dag går man ut och räknar antalet plommonsteklar när man ser att det är ett högt insektstryck går man ut och sprutar och får på så sätt bort det mesta av angreppen, tror inte det funkar att spruta när karten väl är angripna det är nog för svårt att pricka in när man har flest antal plommonsteklar som kryper mellan karten.
Jan af Lisö
21-06-2005, 10:23
Svårt för en sommarstugeägare som är i sin trädgård bara på helgerna.
Vet knappt hur en fullvuxen plommonstekeln ser ut, däremot så såg jag massvis med larver i helgen bland plockade karten i en burk. Gav dock upp kartplocking efter någon timme, det verkar finnas milioner kart, de flesta angrippna. Och även om man har rensat någon gren, så blir en del av de "friska" karten angrippna dagen efter...
Problem med Jubileum är att trädet "kartgallrar" sig själv, vissa kart är redan större än andra och dessa verkar föredras av stekellarverna.
Har en annan fundering, är plommonstekeln aktiv (äggläggning) samtidigt som plommon blommar och polineras ?? Tänkte att man annars skulle kunna bygga någon sorts "bur" av genomsynlig plast runt trädet, men det skulle hindra även humlorna att komma fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.