netaave

Vad är det här för ett kryp? Han äter på vindskyddet så att det både hörs och blir märken! ohmy.gif

wolkenkrabber
vanlig geting? getingar blandar ju trä med sitt saliv för att så den "pappersmassa" de bygger sina bon med om jag inte minns helt fel

EDIT: felstavningar
Gossen Ruda
CITAT (wolkenkrabber @ 17-06-2005, 15:26)
vanlig geting? getingar blandar ju trä med sitt saliv för att så den "pappersmassa" de bygger sina bon med om jag inte minns helt fel

Du minns helt rätt. Vilken getingart det är frågan om vet jag tyvärr inte, jag har inte kommit så långt än.
kristerh
Hörs det när den tuggar wink.gif kan det vara en bålgeting wink.gif
krister
Gossen Ruda
Nej, nån bålgeting är det inte, den är mer rödgul. Även dom vanliga getingarna knaprar så det hörs många meter.
zaaritha
Även vissa steklar gör så!
amaira
Vilken sort av geting kan inte jag heller avgöra såhär på rak arm. Bålgeting är det i alla fall inte. Den tar man inte miste på när man ser (eller hör, brum-brum) den.

Den har ökat på senare år. I alla fall här, där den börjar bli ganska vanlig till min stora lycka.
Däremot är den inte så lätt att fota, men jag har två misstänkta boplatser, så vi får väl se framåt sommaren. Den här bilden tog jag förra veckan.

netaave
Det vi reagerade över var att den är så stor. Den far omkring under pressenningen på altanbygget, så vi lär få gå på bojakt innan vi lägger på taket.
*Felix matte*
har vi aldrig hört talas om ohmy.gif att de knaprar på trä och att man också kan höra ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Ja , ja jag säger då bara det... man lär sig så länge man lever. biggrin.gif
zaaritha
Jodå--getingar o steklar "knaprar" på trä o tapeter o dyl.
netaave
Nu är bamsegetingen död, gjorde misstaget att komma in i sovrummet, varpå jag gjorde som din granne, Agneta tongue.gif
zaaritha
Synd! Du kunde väl ha släppt ut den??
kristerh
Hur ser man skillnad på en bål och en vanlig geting? jag antar att bålgetingen är större, men hur mycket större?
krister
pejori
CITAT (kristerh @ 20-06-2005, 09:57)
Hur ser man skillnad på en bål och en vanlig geting? jag antar att bålgetingen är större, men hur mycket större?
krister

jääättemycket större!!!! smile.gif smile.gif
tre, fem centimeter ungefär laugh.gif
kristerh
CITAT (pejori @ 20-06-2005, 11:27)
jääättemycket större!!!! smile.gif smile.gif
tre, fem centimeter ungefär laugh.gif

hilfe!! jag som tycker det räcker med de små getingarna men 5 cm större...
de måste väl låta som en helikopter när de kommer flygande wink.gif
amaira
CITAT (kristerh @ 20-06-2005, 12:28)
de måste väl låta som en helikopter när de kommer flygande wink.gif

Det är faktiskt just vad de gör!! wub.gif Ett mörkt brummande ljud som inte går att ta miste på. Förutom att de är så mycket större, är de också mörkare. Huvud och framkropp är mer brun är gul, de är vackra faktiskt, har inte vanliga getingars ettrigt gula färg.
kristerh
är de lika aggresiva som vanliga getingar wink.gif
krister
pejori
nej..snarare tvärt om. dom är mycket fredligare och stillsammare än vanliga getingar smile.gif smile.gif smile.gif
men det gör dj....skt ont att bli biten av dom mad.gif mad.gif mad.gif
Gossen Ruda
Jag tycker alla getingar är snälla, bara man inte provocerar dom. Pajar deras bo t.ex. Å så bits dom inte, dom sticks. tongue.gif
pejori
DOM BITTS!!!!!! sliter loss stora tuggor!!!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif wub.gif
kristerh
CITAT (Gossen Ruda @ 20-06-2005, 16:23)
Jag tycker alla getingar är snälla, bara man inte provocerar dom. Pajar deras bo t.ex. Å så bits dom inte, dom sticks. tongue.gif

Ja det är möjligt, fast jag gillar inte när de skall ner i maten eller flyga precis vid ansiktet och de försvinner ju inte heller, och vispa tillde går ju inte då surnar de..
krister
SaraS
Jag lade mig på en bålgeting i sömnen, då blev han sur. Eftersom jag sov jättedjupt så flyttade jag mig bara från smärtan och la mig på honom en gång till, då blev han ännu surare. JÄVLAR vad ont det gjorde. wacko.gif Sen hade jag två små fina hål i ryggen efter gadden. Stackars getingen var rätt illa däran han också, han som bara ville ha sov-sällis... rolleyes.gif
amaira
CITAT (kristerh @ 20-06-2005, 16:39)
Ja det är möjligt, fast jag gillar inte när de skall ner i maten eller flyga precis vid ansiktet och de försvinner ju inte heller, och vispa tillde går ju inte då surnar de..
krister

"Vispa till" går utmärkt", det gillar de inte alls utan drar vidare. Om man inte "vispar" runt deras bo, då försvarar dom det med sitt liv, de modiga småkrypen. wub.gif

Bålgetingar är snälla, vanliga getingar också. Dessutom är det inte alls alla sorters getingar som gillar "saft och kakor". Hur det är med skinkmackor vet jag inte...
*Felix matte*
Idag köpte jag en Getingfälla på OK/Q8 tongue.gif på framsidan av pappret med instruktioner står det att den är SÄKER & OGIFTIG NATURLIGT ORGANISK GIFTFRI (skrivet så... med stora bokstäver)

på baksidan står: Placera fällan långt från mänsklig aktivitet.

Försiktighetsåtgärd:FÖRVARA OÅTKOMLIGT FÖR BARN OCH HUSDJUR.
Om vätskan kommer i kontakt med hud bör man tvätta området omsorgsfullt med t¨ål och vatten - Undvik oavsiktlig kontakt med ögon och sväljning.
Sök medicinsk vård om nödvändigt.

Vad ska man tro ohmy.gif är den giftfi eller... unsure.gif
kristerh
CITAT (amaira @ 20-06-2005, 18:04)
Dessutom är det inte alls alla sorters getingar som gillar "saft och kakor". Hur det är med skinkmackor vet jag inte...

Jag har hört att getingarna äter olika på olika tider på sommaren, på försommaren vill de ha kött, senare saft o sötsaker allt beoende på hur larverna utvecklats och om det är sent på säsongen tänker de bara på sig själv och då blir det sötsaker.
krister
pejori
vet ialla fall att dom gillar skivbar leverpastej laugh.gif
hade en sådan smörgås, när en geting/bi satte sig på den. jag motstog lusten att låsa in mej, så jag satt och kollade vad den gjorde. rolleyes.gif rolleyes.gif
den gick runt, runt en stund,och lyfte sedan med en bit pastej som den bitit av smile.gif smile.gif
rätt kul att ha fått se det faktiskt, trots getingfobi wub.gif
Gossen Ruda
Dom vuxna djuren lever bara på olika sötsaker, nektar och liknande. Larverna bara på kött av olika typer. På hösten när samhället har slutat fungera drumlar dom arbetslösa arbetarna omkring och ställer till med besvär.
Ophelia
Har träspaljé på min balkong. En kväll hörde jag ett ljud, "knaperiknaperi", fick titta länge och väl innan jag såg getingen. Jag delar gärna med mig av spaljén, det är så lite de vill ha. har även dem på besök i vardagsrummet, de susar in och snurrar runt i maklig takt. Vi tycks komma bra överens, de gör det de ska och jag gör mitt. biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon