SOLVEIG
17-06-2005, 14:08
Hjälp!
Komposten mår så bra , för bra! Graderna är långt över det acceptabla.
Jag har glömt hur man åtgärdade detta, har en känsla att jag skulle lägga på mer gräsklipp, den fick massor i går!
Tyvärr spöregnar det annars hade jag lagt dit lite mer.
Någon som har ett gott råd, det emottages så gärna!
Gossen Ruda
17-06-2005, 16:32
Det är bara bra om komposten temporärt blir för varm, det dödar ogräsfrön. Den svalnar snart. Fast om det är en maskkompost kan det bli lite för varmt för dom. Gräsklipp är en av dom bästa materialen om man vill höja tempen i komposten. Sågspån har motsatt effekt.
SOLVEIG
17-06-2005, 22:57
Tack för svaret!
Tyvärr så har jag inte längre någon sågspånsleverantör, måhända är det därför det inte riktigt stämmer!
I min kompost fanns det massor av maskar, självklart försvinner de när det blir så varmt! (70 grader ca är väl max eller?).
Men hur komma tillrätta med detta?
Vilken effekt skulle urin ha?
Balansen kväve-kol är lite svårt att få grepp om tycker jag.
Tacksam för hjälp eftersom jag tycker att mina komposter är otroligt viktiga i min trädgård (varmkomposter).
Gossen Ruda
20-06-2005, 22:18
70-75 grader brukar vara max men det går säkert att krypa upp en bit till om man vill. Kväverika material driver upp tempen. Gräsklipp, färska löv och urin är goda exempler på sånt. Kolrika material har motsatt effekt. Sågspån, finklippta/finmalda grenar och kvistar är några exempel. Torrt gräs och halm andra. Jag har läst att man kan finriva tidningspapper också men aldrig provat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.