Full version: Hästlort som jord
digitalkarin
Kan man odla i enbart väl brunnen hästdynga, eller ska den bara användas för att dryga ut jorden med?
KURT
Det KAN bli alltför mycket näring, men olika växter är olika känsliga och framförallt så innehåller "väl brunnen hästdynga" olika mycket kväve. Även om växterna kan växa där så kan det ändå vara alltför mycket kväve så att det bara blir en massa tillväxt och mindre blommning/frukt, beroende på vad man odlar. Men näringsbehovet varierar ju väldigt mycket mellan olika växter, vanlig jord tillför också mineraler som är bra för växterna.
Ingrid på Västkusten
Vissa hungriga växter har jag planterat direkt i brunnen dynga - andra har fått det utspätt :-D

Beror på - perenner får också utspätt, pumpa och squash odlar jag direkt i :-D

Hälsar Ingrid
Bettson
Hästdynga och hästdynga. Det går inte att svara på om man inte vet vad hästägaren har strött med. Många stadshästägare försöker bli av med sin hästdynga i plastsäckar på våren men som sagt kvalitén kan variera. Förvaringsmöjligheterna av gödsel kan ha stor betydelse för om allt brunnit eller inte. Många gånger har bara kärnan brunnit och ytterkanterna av gödselstacken är obrända med mycket medföljande ogräsfrö.

Halm- Se upp med att det verkligen har brunnit ordentligt och att gödseln är fuktig. Om inte kommer du att få mycket ogräs med gödseln färdigsådd och klar. Är halmmängden stor kommer det att bli en liten fastläggning av kväve ca ett år eftersom det går åt kväve för att bryta ned halmen.

Är det torvströ som är använd så grattis.Det kommer att bli en jättefin jordförbättring. Det är lätt att få bra förbränning i torv och ogräsen minskar.
Tänk på att torven är okalkad så att du inte lägger det på växter som inte klarar en ph-sänkning.

Spån- Hästdynga och spånströ är inte så jättebra. Spånen avsöndrar ganska mycket terpentin och det är inget vidare för många växter.
Den varianten skulle jag i alla fall inte lägga på mina växter.

.
Jag har själv häst och mitt recept är följande. Jag lägger min gödsel i en container stor som tre pallkragar ovanpå varandra. Jag löser upp mjölad trädgårdkalk i vatten låter stå ett dygn och rör om några gånger. Detta häller jag sedan i gödselbehållaren. Är gödseln torr går jag om prodeduren ett par dagar i rad med varmt vatten för att sätta igång förbränningen ordentligt. Gör gärna hål med ett spett eller pinne för att få den upplösta kalken att rinna ner ordentligt. Rejäl värme kommer inom tre dygn och kommer man upp i ordenliga temperaturer så är detta ogräsfritt. Rör gärna ner det översta lagret så att eventuella ogräsfrö förstörs även där.

Tänk på att ogräs ine bara kommer med strömedlet. Ogräsfrön kan även gro trots att de gått genom hästkroppen. Inte alla men många. För att få så bra resultat som möjligt är upplösningen av kalken i vatten viktig.

Bra att veta: kalken binder kvävet på ett sådant sätt att det inte blir förluster. Det är ändå lätt tillgängligt för växterna när de behöver det. KAlbehandlingen tar desutom bort all dålig lukt från gödseln. Det är ganska Ok att veta när man tar hem gödsel i villaområden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon