MrNorth
Om man utgå från den jorden som finns att köpa på alla byggvaruhus, typ 5 för 100 spänn, hur bör man bereda och blanda den för att en exempelvis acer palmarum skall trivas? Bör man blanda i sand, lerjord osv?

MVH
Henrik
Hannele
CITAT (MrNorth @ 17-06-2005, 15:58)
Om man utgå från den jorden som finns att köpa på alla byggvaruhus, typ 5 för 100 spänn

Köp Kogödsel 5 för 100 spänn och blanda i befintlig jord.
MrNorth
Hmm, i mitt fall fanns det ingen befintlig jord, utan endast singel smile.gif Duger det att köra 50 % plantjord och 50 % solmull alt. kogödsel?

/Henrik
Christer i Falköping
Köp inte den billiga jorden om du nu har köpt ett så fint träd spm A. palmatum!!!!! Köp antingen U-jord eller P-jord av hög kvalitet eller som Hannele skriver kogödsel, den är en utmärkt jord att plantera i.
Christer.
MrNorth
okej, jag brukar göra mina egna blandningar.... var lite osäker på lönnen dock. Nä den jorden brukar aldrig gå att använda direkt, utan uppblandning...

/henrik
Christer i Falköping
Till en palmatum skulle den inte duga ens som uppblandad.
Christer.
Dzad
Jahja... jag har planterat många av mina små träd i sån jord, rent.
Men det är vanliga träd... till dem duger det väl?
Vad är förresten största felet med sådan trädgårdsmylla? För mycket torv förstår jag... men betyder det att det inte finns tillräckligt med näring i den eller att den inte är tillräckligt porös?
MrNorth
Nu har jag köpt kogödsel, och hoppas att trädet skall trivas!

Väldigt lurigt det där med jord. Vad är det egentligen som gör de där 5 för 75 :- säckarna så dåliga? Vad är det med jorden som är så kass?

/henrik
kerstin z5-6
det är dålig torv oftast med tillsats av mycket ogräsfrö- o en halv näve blåkorn.... tongue.gif
Christer i Falköping
Pluss att det är den mest förmultnade torven man kan ta. Efter ett år finns det inte mycket nyttigt kvar i den jorden.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon