Hjälp mig jag har hittat tre skalbaggar i vårt sommarhus. De är typ små inte en centimeter och mörka med en grå rand på ryggen. Vad är det för kryp? Jag har hittat en på toan, en i hallen och en i vardagsrummet. Hjälp mig jag tycker sånt här är äckligt, är det skadedjur, ska jag slänga allt i skafferiet eller har de kommit in pga av öppna dörrar?
Moniqa
När jag bodde i lägenhet fick jag in pälsängrar. Inte alls trevligt. De fanns dels i garderoben, dels i köket, ja faktiskt överallt. Både som färdiga skalbaggar och som larver.
Hittade några större baggar också och tog med mig båda sorterna till Anticimex som sa att det var dels pälsänger, dels fläskänger.
Inget kul och än idag ryser jag så fort jag ser en bagge i huset.
Jag fick ett starkt medel av Anticimex men jag blev aldrig helt av med dem. Hade det blivit för mycket hade de fått komma och sanera.
Lycka till!
Kan säga också att om det var ängrar så sa de på Anticimex att de bor i fågelbon och på våren så flyger de in i hus och hem genom öppna fönster och dörrar.
Ängrarna har en prick på vardera sidan om kroppen. Rand känner jag inte igen.
Anticimex har bilder på alla möjliga och omöjliga kryp.
Åhhh fy åhh blää, när vi kom hit till stugan igår så såg jag den första och i dag så har jag hittat två till jag tyckte nog att det såg ut som om det var en grå rand runt ryggen. Hua ska gå och leta i fall jag hitttar flera.
Brrr ryser redan nu!
Moniqa
Hannele
17-06-2005, 15:10
CITAT (ah56 @ 17-06-2005, 16:06)
Anticimex har bilder på alla möjliga och omöjliga kryp.
Direktlänk till deras
skadedjur.
kristerh
17-06-2005, 15:11
Vad känsliga ni är

ta fram dammsugaren
krister
CITAT (kristerh @ 17-06-2005, 16:11)
Vad känsliga ni är

ta fram dammsugaren
krister
Om det ändå vore så enkelt Krister..... De gömmer sig och sina larver i skrymslen och vrår som är mycket svåråtkomliga. Jag hade problem i flera år - ja ända fram tills jag flyttade från lägenheten till hus!
Hahaha Krister kul...
Jag är född med dammsugarn i handen och mina vänner har ganska kul åt min städmani så den gubben gick inte.
Nu är det så att de här krypen har setat på gardinen, i handfatet och på en hink... Det sista jag vill ha är en massa skadeinsekter i mitt hem och det har inget med att jag är känslig... Äckeldjur bor ute och inte i mitt hem så är det bara.
Jag har inte hittat flera oäckingar och nu har jag dessutom satt upp myggnäten i fönstren och hoppas att jag slipper fler kryp.

.
Moniqa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.