Full version: Klängrosor
cultura
Hej! Hur ser jag att det är tjuvskott eller rotskott på rosorna? Jag är osäker på vad jag ska klippa bort. Någon som vet ?
Ylva i Dalarna
Hej!
Tjuvskotten är ofta väldigt raka och tjocka som ett pekfinger med sju blad till skillnad mot förädlade rosors oftast färre blad. En del buskrosor kan ha sju blad också men skillnaden jag kan se är ofta att tjuvskotten har en ljusgrönare färg! ohmy.gif

Jag är absolut ingen expert på det här men så ser jag skillnaden hos mina rosor i alla fall, som tyvärr skjuter tjuvskott ganska ofta. sad.gif

Hoppas du blevnågot klokare... rolleyes.gif

Ylva
Åsa, mälardalen zon 2
Rotskotten(tjuvskott) kommer också under förädlingsstället, kommer skotten från den övre sidan av förädlingsstället så är det från den ädla rosen som skotten kommer, vissa ädelrosor har ganska kraftiga skott som skjuter upp från marken. Planterar man rosen med okuleringsstället tillräckligt djupt ca 15-20cm så tycker jag att det inte blir speciellt mycket rotskott från grundstammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon