Full version: Angelique?
Maggan H
Köpte en fin ettåring i dag som jag aldrig sett förut, har ni? Säljaren 'trodde' att den hette nåt med Angelique. Säger inte särskilt mycket. Den är ca 20 cm hög nu.
zaaritha
Nyfiken!
zaaritha
Ser ut som nå´n kryddväxt.........
Reserv
Mycket vacker, skulle gärna vilja ha, påminner lite om en ovanligare form av Lejongap.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en växt som heter Angelonia (Angelonia angustifolia) som ser ut som din växt, det är en flerårig växt från sydamerika som man kan odla som ettårig här i norden.

Angelonian finns i flera färger
http://images.google.se/images?q=angelonia...lr=&sa=N&tab=wi

(kan lägga till att det nog är fler som tycker den är lik lejongap för den verkar kallas summer snapdragon (sommar lejongap) på engelska)
Maggan H
Javisst tusan måste det vara en sån jag har köpt! Tack Åsa! wub.gif wub.gif Den är jättefin, visste inte att den är perenn heller. ohmy.gif
grodchen
CITAT
, visste inte att den är perenn heller.

Flerårig i sydamerika, ettårig här sa hon. Men har du gott om utrymme på något svalt ljust ställe kan du ju experimentera med övervintring..

Ibland läser man det man vill läsa biggrin.gif

Gullig växt i vilket fall som helst.
Maggan H
Ja, jag såg det sen, men jag provar att övervintra allt! biggrin.gif
olsson a
Jag har en Angelonia i en fin rosa färg. Jag planterade den i en stor kruka ihop med ett lågt blåskimrande gräs. Snyggt ihop om jag får säga det själv. wub.gif
Maggan H
Jadå, man får säga sånt själv, särskilt om ingen annan gör det! biggrin.gif Visst är dom fina. Kanske vi kan byta frö?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon