|
Jag såg just ett gäng jättestora rödbruna sniglar ute i trädgården... han inte ta någon bild för jag bara plocka upp dom och kasta bort så långt jag orkade. Är det kanske någon annan som har en bild?
ingrid fuxwall
17-06-2005, 23:31
Visst är det ett otyg, har själv klippt lite drygt 1 000 stycken idag och har följdaktligen ont i huvudet.
ingrid
zaaritha
18-06-2005, 00:43
Men--ta reda på ----att det ÄR "mördarsniglar"--innan ni blir hispiga!!
CITAT (zaaritha @ 18-06-2005, 01:43) Men--ta reda på ----att det ÄR "mördarsniglar"--innan ni blir hispiga!! Ja det var ju därför jag kom hit å fråga.... och dessutom bara kastade iväg dom i stället för att klippa itur dom.
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2005, 13:36
Det går ofta inte att till 100% se om det är en mördarsnigel eller inte ifall man bara går på utseendet, man måste titta på hur de ser ut inuti och för det måste man skicka iväg dem till en expert. Man kan få gratis hjälp med att artbestämma sniglarna på naturhistoriska i Göteborg. artbestämning sniglar
Caprice
18-06-2005, 22:55
Här har du antagligen en mördarsnigel...  Caprice
zaaritha
18-06-2005, 23:04
Yes!
Caprice
18-06-2005, 23:10
Men obeservera.. Det här är en röd skogssnigel, tämligen harmlös... Otäckt lik mördarsnigeln.... Undrar hur många som får sätta livet till, för folk blir skräckslagna och tror det är en mördarsnigel...?  Caprice
zaaritha
18-06-2005, 23:42
Alltför många ofarliga sniglar, tyvärr!!
Ja det var ju inte så väldigt stor skillnad...  ja de jag såg (de var 4 st, innom typ en halvmeters avstånd) var nog en aning mörkare.
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2005, 23:49
Nej det är inte så stor skillnad mellan vissa svenska sniglar och spanska skogssnigeln(mördarsnigeln), Spanska skogssnigeln finns i flera nyanser av färger, det finns även hybrider som uppkommit genom att den spanska skogssnigeln har parat sig med våra inhemska sniglar. Vill man veta exakt vad det är för snigel så får man nog skicka dem till en expert (se länk längre upp i mitt tidigare inlägg)
zaaritha
19-06-2005, 00:05
Jaha, hur gör man nu? Jag har alltid låtit svarta skogssniglar o dessa fläckiga pantersniglar få vara ifred......?! Men--är det nu säkert!??
Nu har jag hittat flera...o den här gången han jag hämta kameran innan jag fick fnatt. Så här ser dom ut hos mej... vad tror ni det är för sort?
ingrid fuxwall
19-06-2005, 20:07
Skulle jag se just en sådan snigel i min trädgård skulle jag klippa den.Går ju inte att ställa sig varje gång och göra en färganalys, är den inte helt svart så klipps den.
ingrid
zaaritha
20-06-2005, 01:31
Men--klipp inte skogssniglarna! Föregående är ju en dylik!!
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-06-2005, 00:49) Spanska skogssnigeln finns i flera nyanser av färger, det finns även hybrider som uppkommit genom att den spanska skogssnigeln har parat sig med våra inhemska sniglar. Men, jag trodde att den spanska skogsnigeln var hemafrodit, eller vad det nu heter, alltså av både han- och honkön och inte beöver para sig för att föröka sig???? Vi har fått massa sniglar i år, har klarat oss tidigare. Jag har sett (och dödat) alla jag sett oavsett färg. Det kan inte vara meningen att det ska finnas 60 sniglar i en rabatt även om de skulle råka vara svenska skogssniglar.
Tack för tipset om artbestämning på gnm.se, ska genast samla några och skicka in.
Flyttade hit (Älvsjö/Stockholm) för drygt ett år sen och fick till min glädje höra av grannen att det inte finns mördarsniglar här än så länge. När min mamma hjälpte mig och rensa skräp så hittade vi ändå ett par otäckingar som hon (som är mördarsnigeldrabbad i Haninge/Stockholm) genast ville klippa/avliva. Som nybörjare var jag bara skeptisk men har nu hört att de sniglar jag har kan vara röda skogssniglar.
Har inte märkt att de har ätit så mycket, men trädgården är hittills en djungel så jag är inte säker på att jag skulle märka om någon smakade lite. Röjde en del av djungeln och hittade 4-5 st en kväll, men tror inte att det ska ses som en massinvasion, det var gott om bråte och högt ogräs så jag gissar att vilka sniglar som helst skulle bygga bo där.
Går det att se skillnad på mördarsniglar och skogssniglar på formen? Mina har varit orange-röda/röda, stora och feta, men inte så långa som på bilden lägre upp i tråden. Fast längd/bredd kanske mest beror på om den dragit ihop sig och sover eller är ute på "språng" i jakt på mat??
Hoppas självklart att de ska vara skogssniglar, varken klippa eller salta känns särskilt kul. Hört att järnsulfat (tror jag att det var) ska funka dock.
Hej! Jag har köpt något som heter snigelfritt . Har någon provat detta?
Hej! Jag har köpt något som heter snigelfritt . Har någon provat detta?
kristerh
23-06-2005, 14:38
CITAT (tinlin @ 23-06-2005, 14:18) Hej! Jag har köpt något som heter snigelfritt . Har någon provat detta? Fungerar alldeles utmärkt, jag strör ut det i 2 omgångar, en gång på försommaren när jag märker att de börjar dyka upp och en gång lite senare på sommaren när de dyker upp igen, på så sätt har jag en snigelfri sommar krister
Alla sniglar och trädgårdssnäckor äter blad. Sax-är det som gäller.
CITAT (zaaritha @ 20-06-2005, 02:31) Men--klipp inte skogssniglarna! Föregående är ju en dylik!! menar du att den på min bild är en skogssnigel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|