Jag förmodar att ni också hört att man lyckats få fram ett s.k. äppronträd, alltså som bär både äpplen och päron. Vet ni hur man får tag på det? Det vore jättebra på min trånga tomt!
I dessa dagar som idag kan man göra vad som hellst, både äppronträd och päppelträd.
I senaste Garden Trend News läste jag idag om de nyframtagna Svinbärsbuskarna som kommer vara härdiga i Sverige nästa år - svarta och vita vinbär i samma buske, och på vissa klasar till och med bär med halva sidan av varje färg. Man lär ha hittat fröerna i en gammal ruinstad i södra Italien, där sådana buskar odlades som gröda till svinen, som ju inte ser andra färger än svart-vitt.
Har också hört från odlarvänner i USA att de nu fifflat med generna till de amerikanska blåbären, som ju är rätt höga buskar jämfört med våra små. Nu kommer de att kunna stammas upp till 3 meter höga blåbärsträd och bären blir stora som pingisbollar. Härdiga upp till zon 4.
Men mest uppmärksamhet på nästa stora svenska trädgårdsmässa tror jag att Pompleträden får - korsningen mellan äpple och plommon. Lär smaka lite som nektarin, som ju är en korsning av plommon och persika, men pomplefrukterna blir större och får lila, hårda skal som kokosnötter ungefär.
Just det ja - april april med blåbärsträd!
Och visst är det kul att fundera på träd man önskar skulle finnas?
Vem vet det kanske kommer... i dessa genmanipulations tider