Keya
Tycker det är så vackert med tusenskönorna i gräsmattan. Vill gärna att de förökar sig men börjar bli trött på att undvika dem med gräsklipparen Hur länge måste dom stå för att sprida sig eller sprids dom med rotskott?
jåj
Härligt att du har sådana bekymmer, de fins de som gör allt för att utrota ogräset tusensköna!

Smaken är som baken, den lär nog överleva lätt frösårsig över allt.
har ett år haft i balkonglåda och sen fanns den över allt på tomten...

Hälsningar
JÅJ
rosita
Bara klipp du gräset, tusenskönorna kommer att dyka upp på fler ställen efter hand ändå!
Jyppan
Vid ett besök på Drottningholms slott häromdagen såg jag att gräsklipparmannen lämnat en liten ruta (4 x 4 dm) där tusenskönorna tilläts fortsätta blomma! Såg så fint och roligt ut!

Jyppan
Ophelia
Tusenskönorma tycks anpassa sig efter gräsklipparens förmåga att klippa. Vill du ha dem så är det bara att så in dem (sätta plantor) och klippa. I långt gräs blir stjälparna längre, i kort gräs blir stjälkarna kortare. biggrin.gif
Sulawesii
Sprider de sig så? Hade ingen aning om detta. Hur sprider de sig?
Har blivit lovad några plantor, men, nu vet jag inte om jag vill ha dem.....
Har själv haft en planta, men, den spred sig inte alls. Hade den i många år, och den växte inte ens till sig. För ett tag sen grävde jag upp den och satte den nån decimeter från sin ursprungliga plats. Och då dog den. Kanske hade jag nån ömtåligare sort?
Ophelia
De sprider sig via frö. Det är en tvåårig växt. Den vanliga vita är ju nästintill ett ogräs men jag tycker den är charmig. När man kommer till de mer fyllda åt röd-rosa håller så blir de nog lite känsligare och inte alls så invarsiva som de vanliga små vita bellisarna.
Sulawesii
Ok. Det förklarar det hela. Min var mycket åt det röda hållet.
De jag ska få är ena sådana där riktigt spridisar. Men, om det är genom frö fixar det sig. Det är de som tar rotvägen som jag har svårt för!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon