|
Mad Man
17-06-2005, 21:52
Hej,
Jag har ett gråpäron och ett plommonträd som fått växa "fritt" alldeles för länge. Visserligen ger de rikligt med frukt, men de är alldeles för ohanterbara.
Så jag undrar om man kan börja på "ny kula", ex genom att såga ned dem.
Är det möjligt och i så fall, hur och när gör jag det?
Mvh
Du kan beskära dem (finns bra info om det här på forumet) men detta är nånting helt annat än att skära ner...
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2005, 09:15
Såga ner träden helt (stympa) funkar inte det blir inget vettigt av stympade träd. Vill man börja om är det nog total nedsågning och att åka och köpa nya träd.
Gallring av träden för att få in ljus kan du göra nu under JAS (Juli-Sept), mer än 25-30% bör man dock inte klippa bort.
Hannele
18-06-2005, 10:42
CITAT (Mad Man @ 17-06-2005, 22:52) Jag har ett gråpäron och ett plommonträd som fått växa "fritt" alldeles för länge. Visserligen ger de rikligt med frukt, men de är alldeles för ohanterbara. Med varsam hand och lite konstnärlig känsla kan man göra det, men inte allt på en gång utan under 2-3 år, även på sensommaren, som Åsa sa. Jag har toppkapat vårt körsbärsträd med gott resultat (även plommon, fast på gammalt plommonträd växer det ingen ny ved). Jag har toppkapat vårt höga gråpäron också. Körsbärsträdet växte mycket snett, nästan rakt på berget. Trädet mår bra, ger mycket söta bär - i plockhöjd nu.  För långa plommon böjer jag nu till tunnel.
Träd är ohanterbara om man menar att man egentligen vill ha lågväxande spaljéer där man inte behöver göra annat än att gå på platta marken och kanke sträcka armen för att kunna plocka frukten. De flesta päron som växer som kronträd har förmåga att bli 10-12 meter höga. Vackra och friska blir de bara om man inte stympar och försöker omforma dem.
Menar man med hanterbarhet att man ska kunna styra träd till att växa på ett helt annat sätt än de är genetiskt betingade att göra, då är de flesta träd ganska ohanterbara.
Däremot klarar många frukter att falla till marken utan att bli skadade, och där är de ju lätta att plocka. De flesta skryter om sina uppvuxna fruktträd när de ska sälja sina hus, och bilderna tas gärna när de stora mäktiga fruktträden blommar. Den som vill kunna bjuda generöst på frukt har en tillgång i sina stora träd, liksom den som lägger frukten i komposten och får gratis mylla som är klart bättre än den man köper.
Fruktträd är inte som gräs som kan sågas ned och startas om. Kika in på min sajt så ser du olika exempel.
Hannele
18-06-2005, 16:31
CITAT (Cilla @ 18-06-2005, 14:31) De flesta päron som växer som kronträd har förmåga att bli 10-12 meter höga. Vackra och friska blir de bara om man inte stympar och försöker omforma dem.
Däremot klarar många frukter att falla till marken utan att bli skadade, och där är de ju lätta att plocka. Ja, i princip har Cilla rätt, som alltid, när det gäller träd. (Fast i Kivik håller man fruktträden låga med flit för att kunna plocka.) Men villaägare lever inte alltid i en idealisk värld. Många har 1) valt fel tomt med fel storlek 2) bor i en trädgård med fel sorters träd 3) vill ha frukt även i en liten villaträdgård. Såga ner eller behålla trädet? Det är frågan, ofta. Det finns alternativ till att såga ner, man kan kalla det för "stymping". Vi skulle varit tvungna att såga bort vårt snea körsbärsträd som växer på berget utan jord, men nu kan den växa och ge bär, tack vare "stympningen". Det "stympade" trädet blommade fint även denna vår, full med kartar: Inte mycket jord på berget.Jag var trött på vårt gråpäronträd, för päronen ramlade aldrig ner, och om dom trillade på marken, så var antingen sniglarna eller fåglarna på dem. Så helt sonika sågade jag ner päronträdet. Nu har vi själva glädje av frukten. Det är ingen idé att tänka på framtiden heller, eftersom de som flyttar hit efter oss, kommer ändå att såga ner det mesta och forma sin egen trädgård.Jag håller nere även ett plommonträd. Klippte topparna nu i veckan igen; sommarbeskärning. (Jag har halverat ett äppelträd, vertikalt, p.g.a. kräfta, det mår bra, mycket frukt.)
Big Gardener
20-06-2005, 08:23
CITAT (Hannele @ 18-06-2005, 17:31) Ja, i princip har Cilla rätt, som alltid, när det gäller träd. (Fast i Kivik håller man fruktträden låga med flit för att kunna plocka.) Hannele- Det är lite haltande att ta upp fruktodlingen i Kivik i detta sammanhang. Skötseln av fruktträd i en professionell fruktodling skiljer sig väldigt mycket från hur ett fruktträd sköts inom fritidsodlingen. Fruktodlare har träd på svagväxande grundstammar vilket gör att tillväxten är svagare och fruktsättningen större. Fruktodlare klipper sina träd, de kapar inte. När det gäller moderna tätplanteringar med spindel och knipträd kapar de aldrig grövre stammar. Fruktodlare använder växtskyddsmedel mot bladsvampar vilket också täcker och förhindrar rötangrepp. Kulturtiden i en modern fruktodling för träden ligger på 15-30 år, vilket är väldigt kort tid jämfört med fritidsodlingen. Jag tvivlar inte på att du Hannele lyckas bra eftersom du är en vettig person som förmodligen behandlar dina träd inom kunskapens ram och vet vad du sysslar med. Vad jag vill säga är att ingen ska tro att bara för att Kiviksodlarna har låga träd kan jag kan hålla mitt träd hur lågt som helst och ändå få det att fungera bra.
CITAT Men villaägare lever inte alltid i en idealisk värld. Många har 1) valt fel tomt med fel storlek 2) bor i en trädgård med fel sorters träd 3) vill ha frukt även i en liten villaträdgård. Jag tror du träffar huvudet rätt på spiken Hannele. Nästan alla som får odlingsintresse har fel storlek på tomten - för liten! Man vill också byta ut en hel del av träden, fast man vill inte vänta så länge som det tar för nya träd att växa upp. (Jag har så med flera träd på min tomt - träd jag skulle vilja byta ut men som har en funktion där de står som ett ungt träd vill ha minst 30 år på sig att ge.) Och visst vill många ha mycket frukt, iallafall lite av olika slags frukter. Tyvärr löser många det med att stympa sina fruktträd i tron om att de ska bli mindre och ge lite lagom, men gör det så att de istället får riskfyllda, sjuka träd som efter några år ger lika mycket som innan. Eller så tas trädgården över av någon som sedan måste ställa 20 frågor här för att utröna varför deras fruktträd är så sjuka. I fruktvärlden har jag blivit varm förespråkare för frukt på små kronfruktträd som är satta på SVAGVÄXANDE grundstam samt frukthäckar, spaljéer och annat som inte tar plats. Vill man ha frukt på kronträd bör trädet kunna fylla andra funktioner utöver frukten, som att ha hängmatta i, få skugga av, mm. Och då bör det i äpplevärlden vara ett som kan bli gammalt och karaktäristiskt, dvs satt på fröstam.
Mad Man
21-06-2005, 22:17
Tack för alla svar.
Gråpäronträdet är riktigt stort, gissar på minst 15 meter. Det finns två sätt att plocka fukten. Antingen klättrar man upp och plockar en och en. Eller så skakar man ned frukten. Tyvärr så mosas de flesta päronen, pga fallhöjden eller möjligtvis en stenhård gräsmatta...
Plommonträdet växer i en skarp sluttning och är ca 4 meter högt.
Om man nu tolkar svaren så går det att "stympa" dessa träd om man inte gör allt på en gång. Vad som nu menas med "allt". Är det att ta hela grenen och en gren åt gången, eller att succesivt korta ned grenarna till lämplig höjd?
Och hur långt kan man ta ned dom? Måste man tex. stanna ovanför nedersta "delningen" eller kan man slutligen kapa stammen längre ned?
Det går naturligtvis att stympa alla sorters träd. De negativa effekterna av att göra det överväger dock och jag kan inte rekommendera det eller hur en stympning ska utföras utan att trädet sjuknar, får mycket tät och snabbväxande vattenskottsbildning som blir instabil och känslig för fruktträdkräfta mm.
Ni som förespråkar stympning får ge råden om hur det ska utföras. Gäller det byte av träd från ett friskt storvuxet till ett friskt småvuxet ger jag gärna råd.
Även om träden skulle överleva en stympning så kommer det inte att växa ut fruktbärande grenar på en lägre nivå än idag! Om man stympar trädet så kommer det att satsa på tillväxt istället för fruktsättning . Har man gråpäron så har man ett högt träd, det är inte så mycket att göra åt det.
Hannele
23-06-2005, 09:40
CITAT (Big Gardener @ 20-06-2005, 09:23) Hannele- Det är lite haltande att ta upp fruktodlingen i Kivik i detta sammanhang. Skötseln av fruktträd i en professionell fruktodling skiljer sig väldigt mycket från hur ett fruktträd sköts inom fritidsodlingen. Det var baar ett "haltande" exempel på, att det inte är särskilt ovanligt att hålla frukträd låga.
Hannele
23-06-2005, 09:53
CITAT (Cilla @ 22-06-2005, 00:54) Ni som förespråkar stympning får ge råden om hur det ska utföras. Jag kan inte precis påstå mej vara någon förespåkare för stymning, lite fel ord, Cilla. Det finns ju andra varianter, fler alternativ. Men OK, jag förstår, sådana här tips går att "missbruka", det finns tillräckligt med stympare. Jag har visat bilder och berättat, att det funkade utmärkt att kapa av ett vuxet körsbärsträd. Friskt, välmående och ger massor med bär. CITAT (KURT @ 22-06-2005, 07:44) Även om träden skulle överleva en stympning så kommer det inte att växa ut fruktbärande grenar på en lägre nivå än idag! Om man stympar trädet så kommer det att satsa på tillväxt istället för fruktsättning . Har man gråpäron så har man ett högt träd, det är inte så mycket att göra åt det. Vårt vuxna gråpäron, drygt 10 år då, kapade jag av. Om jag minns rätt, på sensommaren, rekommenderar egentligen vårvintern. Den är full av låga fruktbärande grenar. Svårt att visa nu, hittar inte min tydligare vinterbild. Det finns dessutom andra träd, närmare än 6 meter, som skymmer... (Det gröna vid stammen är perenner.)
Hej Hannele, Oavsett vad vi kallar beskärning som syftar till att få fram frukt på lägre nivå - vad jag fattat av ditt päronträd var det alltså ett ungt träd när du tog ned toppen. Kan den toppgren du sågade av ha varit ca 7-12 cm grov? Och de andra du tog ned lite mindre grova? Så brukar det vara på så unga träd som 10-åringar. Med äldre träd rör det sig om helt andra dimensioner.
Det är stor skillnad på att göra ett toppingrepp på en tioåring och en femtioåring. Trädet har lättare att anpassa sig till nya former när det är ungt, dessutom blir snitten mindre och har någon chans att övervalla innan rötan tar över.
Skillnaden är ungefär som att sätta tandställning på en människa som är 10 eller 50 år.
Hannele
23-06-2005, 16:49
CITAT (Cilla @ 23-06-2005, 12:50) Kan den toppgren du sågade av ha varit ca 7-12 cm grov? Och de andra du tog ned lite mindre grova? Ja, det var i den storleken - jag var tvungen att gå ut och kolla.  Nu var det så att jag ville ha gråpäron och inget annat, som ympträd. Det var inte helt planerat att kapa av det, men jag tröttnade. Jag skulle göra om det, kapa av igen. (Jag vill njuta av frukten, medans jag lever i denna trädgård. Vad nästa generation gör, kan jag ändå inte styra.) Jag skulle dock aldrig göra så med ett gammalt plommoträd. Jag skulle inte gjort samma sak hos gammelmormor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|