Full version: Rode?dron!
kopia
hej
Jag planterade en parkrode ...(catbiensee el liknande) för drygt tre år sedan. De första två åren växte den till sig lavinartat. Nu är den ungefär lika stor som gropen vi fyllde med kalkhaltig jord och nästan ingenting har hänt det senaste 1,5 åren. Den står bra i jorden vad gäller fukt och skugga/sol - jag gödslar den precis efter blommning en gång om året (enligt paketet), bryter bort blommorna när de blommat ut och har fyllt på jord ovanpå en gång.
Varför har den slutat växa?
Ska jag bygga ut gropen med sur jord i, har gropen blivit för liten?
mvh fia
Anders zon 1
Rhododendron tål inte kalkhaltig jord så om du fyllde planteringsgropen med det så är det inte så konstigt om busken inte trivs. Den ska planteras i sur, kalkfattig jord, till exempel torv eller särskild rhododendronjord. Ett annat tips är att bygga en upphöjd plantering med hjälp av till exempel torvblock och fylla på med rhododendronjord. Speciellt på kalkahaltiga och leriga jordar är detta bättre än att gräva en grop i marken. I lerjordar kan vatten bli stående i gropen, vilket de flesta rhododendron inte gillar, och i kalkrika jordar sipprar kalken snart in och höjer pH-värdet även om det är torv eller rhododendronjord i gropen.
zaaritha
De ska--som sagt--ha surjord!
rosita
För att få Rododendron kraftig och fin är det bra att knipa av alla knoppar på våren, så går inte all kraft åt till blomningen. Det gör ont att ta bort dem, men det lönar sig i längden. Efter 2-3 år kan man njuta av stora, kraftiga buskar med massor av blommor! smile.gif För övrigt är det sur jord som gäller.
kopia
oj, hoppsan!
Jag menar förstås kalkfattig jord, avsedd för rhododendron.

Det konstiga är att den växte så otroligt mycket de två första åren, riktigt lavinartat. Den har tredubblat sin storlek sedan vi köpte den och är ca en meter hög. Men nu händer ingenting - som om något har förändrats ....

Tack för alla svar hittills. Jag ska överväga det där med blomknipningen, fast nog tar det emot.
mvh Fia
Susanne i Linköping
En gissning: rotsystemet bruker väl vara ungefär lika stort som busken? I så fall har det fyllt ut gropen med "finjorden" nu, och försöker rötterna växa längre ut hittar de bara kalkhaltig jord, som busken inte gillar.

Alternativt: kalkhaltigt vatten har sakta sipprat in i den kalkfattiga jorden, och nu är det inte surjord där längre. En del odlare rekommenderar upphöjda bäddar för rhododendron, just för att hindra att vatten rinner från omgivningen in i planteringsgropen..

Min rhododendron mår inte heller bra, jag har lerjord så även om den säkert haft surjord från början (busken fanns där när jag köpte kolonilotten) så är det nog inte så surt nu. Nån gång när jag får tid ska jag göra nåt åt den.
fruberglund
CITAT (Susanne i Linköping @ 18-06-2005, 11:40)
En gissning: rotsystemet bruker väl vara ungefär lika stort som busken? I så fall har det fyllt ut gropen med "finjorden" nu, och försöker rötterna växa längre ut hittar de bara kalkhaltig jord, som busken inte gillar.

Det är ju inte säkert att man har kalkhaltig jord i den "vanliga" jorden, kan man lätt kolla med ett jordprov.

Våran Rododendron har inte vi planterat men så "slarviga" de gamla ägarna var med det mesta så tror jag knappast de har gjort en jättegrop när de planterade så de lär med största sannolikhet ha växt ut i den vanliga jorden (lerjord). Den växer så det knakar (är egentligen 3 stycken) och är så här fin.

Kolla jorden så ni vet.

Den kanske helt enkelt bara är trött efter att ha växt så lavinartat som du säger biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
kopia
Tack för alla svar!
MVH Fia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon