Mille
hej jag är ny kollonilott ägare

har sått gräsmatta så att mit barn har någonstans vara under tiden jag pysslar med den ..
Men nu är de kris jag har grävt up alla tisslar som kommer up men nu kommer dem igen plus att jag såg att de kommer dill och ring blommor i och anndra blommor som jag kan inte se än

Kanske kan någon bra knepp om hur man blir av med dem!!!

ps vet någon hur man ska göra med nytt gräs på ca 3 decimeter har ingen trimmer har bara tillgång till en vanlig gräsklippare ej el driven
blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tistlarna får man gräva upp allteftersom de kommer, de är lite som maskrosorna varje rotbit som är kvar skickar upp en ny planta men är man ihärdig och gräver upp dem så brukar man kunna trötta ut dem.

Dillen och ringblommorna lär försvinna när du klipper gräsmattan får de ingen chans att fröa av sig kan de inte komma tillbaka nästa år de är ettåriga växter.

Vill du ha identifiering av växter du inte känner igen på kolonilotten så går det lätt att lägga in bilder här på forumet (har man ingen hemsida kan man lätt skapa ett fotoalbum här på odla).

Angående det 3dm höga gräset, du kanske ska höra med någon av dina kolonigrannar om det finns någon som har en lie eller en trimmer som du kan få låna, i värsta fall kan man ju hyra en trimmer men är det bara ett litet område kan nog det kännas som en onödig utgift.
Mille
tack för ett snabbt svar

jag har kollot lite med grannarna men dem har ingen trimmer ska kolla de andra men annars för man väll ta saxen och köra igång hahah

rolleyes.gif
lolo
Åsa, ursäkta men jag måste få fråga: Kan man även trötta ut maskrosorna genom att gräva upp dem med rötter med Speedy Weedy? Låter väldigt bra. Jag och sambon för just nu krig mot maskrosorna och faktiskt verkar de ha avtagit i antal. Istället är det smörblommorna som tagit över, men de är ju inte lika illa. Tycker jag i alla fall! tongue.gif rolleyes.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp man kan trötta ut alla rotogräs genom att ihärdigt gräva upp de plantor som dyker upp.
lolo
Underbart att läsa...! tongue.gif
AnnaÖrebro
Har hört från flera hållatt man ska hälla salt på, och i själva mitten på växten. Men har ingen naning om det ska hjälpa. Den ska visst "bränna bort" samt att växtcellerna inte klarar av saltmängden. Hört att det ska fungerapå maskrosor med... kanske värt att testa... wacko.gif
Ophelia
Det mesta grönt dör om de inte får ljus (finns även i skugga). Ett sätt att bli av med ogräs kan alltså vara att dra upp allt grönt ovan mark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon