marlina
18-06-2005, 11:26
Hej
r det nn som vet hur min lettiska lga buskkrsbr vill ha det, alts planteras??
sa, mlardalen zon 2
18-06-2005, 11:39
Krsbr verlag vill placeras ganska soligt och p ett stlle med hyfsat bra drnering.
Vet inte riktigt hur stort just din buskkrsbrssort blir men ofta blir buskkrsbren hyfsat stora s man ska nog inte klmma in den p ett alltfr trngt stlle. Grv en ganska stor grop och blanda upp den befintliga jorden med kompostjord eller planteringsjord. Har vxten rotsnurr skr lite snitt i rotklumpen och plantera busken. Stt grna busken s att det ser ut som om den sitter p en kulle jorden brukar sjunka ihop. Vattna grna gropen + vxten innan du planterar + hll ner ngra kannor medans du planterar. Mylla ner kogdsel i det versta skiktet. Hll jorden ppen runt busken och se till s den har gott om vatten under sommaren.
marlina
19-06-2005, 12:09
Takk! Man fr testa plantera den och se om den klarar sig. Det blser riktigt illa p vissa delar av tomten, holder p att plantera ngra trd och annat busk fr att f ned blsten. Dock har jag ett bra stlle dr det finns lite l och mycke sol, s jag testar. Busken skulle bli 2 m hg och 1.5 m bred. Herdig Zon Iv-V, bor i Zon V - det blir spennande att se hur den tar sig...