marlina
Hej
Är det nån som vet hur min lettiska låga buskkörsbär vill ha det, altså planteras?? ohmy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Körsbär överlag vill placeras ganska soligt och på ett ställe med hyfsat bra dränering.

Vet inte riktigt hur stort just din buskkörsbärssort blir men ofta blir buskkörsbären hyfsat stora så man ska nog inte klämma in den på ett alltför trångt ställe. Gräv en ganska stor grop och blanda upp den befintliga jorden med kompostjord eller planteringsjord. Har växten rotsnurr skär lite snitt i rotklumpen och plantera busken. Sätt gärna busken så att det ser ut som om den sitter på en kulle jorden brukar sjunka ihop. Vattna gärna gropen + växten innan du planterar + häll ner några kannor medans du planterar. Mylla ner kogödsel i det översta skiktet. Håll jorden öppen runt busken och se till så den har gott om vatten under sommaren.
marlina
Takk! Man får testa plantera den och se om den klarar sig. Det blåser riktigt illa på vissa delar av tomten, holder på att plantera några träd och annat busk för att få ned blåsten. Dock har jag ett bra ställe där det finns lite lä och mycke sol, så jag testar. Busken skulle bli 2 m hög och 1.5 m bred. Herdig Zon Iv-V, bor i Zon V - det blir spennande att se hur den tar sig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon