Full version: Kaffesump
Jill-Ulrika
Vet inte om jag är i rätt forum med min fråga men eftersom den delvis rör jordförbättring och näringstillförsel så kanske det kan funka?

Kan man använda kaffesump som näring direkt i krukan, eller måste den komposteras först? Vilken näring är det kaffesumpen tillför och vilka växter trivs i det? unsure.gif
wolkenkrabber
jag undrar med, jag har börjat kasta ut sump i en rabatt för att det blir ju jord så de fylls på lite eftersom jorden sjunker ihop, så jag undrar iaf det är nyttigt och om det skadar?
*Felix matte*
Jag kastar ut kaffesump i rabatten för att katterna ska hålla sig borta. tongue.gif
Reserv
CITAT (Felix matte @ 18-06-2005, 18:52)
Jag kastar ut kaffesump i rabatten för att katterna ska hålla sig borta. tongue.gif

Jaha, funkar det då? unsure.gif Apelsin och citronskal hade man hört talas om, men kaffesump huh.gif
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 18-06-2005, 19:29)
CITAT (Felix matte @ 18-06-2005, 18:52)

Jaha, funkar det då? unsure.gif Apelsin och citronskal hade man hört talas om, men kaffesump huh.gif

I vintras funkade det jättebra... inte en endaste "plupp" såg vi efter det vi började slänga ut sumpen. Nu har vi inte haft katter i rabatten sen dess men jag tror nog att det funkar även barmarkstid... vill minnas att vi testade förra sommarn. (minnet inte vad det borde vara tongue.gif )
Jill-Ulrika
Ja, katter i blomlådorna lär ju inte vara något större problem för min del eftersom jag är balkonginnehavare laugh.gif

Men finns det någon näring i det eller är det bara slöseri med tid och lägga sump i blomlådan? sleep.gif
*Felix matte*
CITAT (Jill-Ulrika @ 18-06-2005, 22:48)
Ja, katter i blomlådorna lär ju inte vara något större problem för min del eftersom jag är balkonginnehavare laugh.gif

Men finns det någon näring i det eller är det bara slöseri med tid och lägga sump i blomlådan? sleep.gif

Tror säkert (utan att ha vetenskapligt belägg för det) att sumpen har näring... är ju sååå gott med en kopp nybryggt. wub.gif
wolkenkrabber
CITAT (Felix matte @ 18-06-2005, 23:14)

Tror säkert (utan att ha vetenskapligt belägg för det) att sumpen har näring... är ju sååå gott med en kopp nybryggt. wub.gif

tackj för påminnelsen, bäst att jag går i kstar ut sumpen nu innen någon anna resar bryggaren från kvällens bryggning biggrin.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Felix matte @ 18-06-2005, 23:14)

Det är förstårs helt sant biggrin.gif
LadyAdina
Finns det inte en tidigare tråd om kaffesump? Måste nog det, för jag har för mig att jag själv skrev ett inlägg i den! tongue.gif

Där fick jag veta att sumpen är godis för växterna! biggrin.gif Så jag slänger numera ut sumpen de gånger jag kommer ihåg det! rolleyes.gif
krukan
Det skyddar mot ohyra också (för mig är katter inte ohyra tongue.gif ). Jag lägger kaffesump i både krukor och rabatter utomhus och tycker mig märka mindre angrep från sniglar och harskrankslarver.

Det är ju faktiskt helt logiskt, eftersom såväl koffein som nikotin faktiskt bildas i växterna just som skydd mot sånt som vill äta upp dem. (funkar inte som skydd mot människan dock biggrin.gif )

Och det är ju organiskt material, så det borde frigöras näring när den bryts ner, precis som vid annan nedbrytning.

Så: ös på bara! smile.gif
Jill-Ulrika
CITAT (krukan @ 22-06-2005, 11:19)
Det skyddar mot ohyra också (för mig är katter inte ohyra tongue.gif ). Jag lägger kaffesump i både krukor och rabatter utomhus och tycker mig märka mindre angrep från sniglar och harskrankslarver.

Det är ju faktiskt helt logiskt, eftersom såväl koffein som nikotin faktiskt bildas i växterna just som skydd mot sånt som vill äta upp dem. (funkar inte som skydd mot människan dock biggrin.gif )

Och det är ju organiskt material, så det borde frigöras näring när den bryts ner, precis som vid annan nedbrytning.

Så: ös på bara! smile.gif

Ska genast börja använda kaffesumpen i mina krukor. Tycker harkrankar är så j-kla läbbiga, som okontrollerade slappa fladderfän *rysa* ohmy.gif
Sulawesii
Jag har fått lära mig att man ska lägga kaffesump på jorden för att slippa bladlöss. Kommer inte ihåg om det funkade eller ej.
gammelnalle
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...5996d92cc26467c

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c49fb7fd441a3a8

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...6f4deebe4248b81

och det var ändå inte alla... som innehöll "kaffesump"

nåt "FAKTA" hittade jag inte vid en snabb skumning.. men en massa tyckande och troende...

jag TROR också att kaffe eller the-sump tillför jorden , framförallt så att strukturen blir bättre.

MEN jag tar gärna emot hänvisningar till FAKTA....

(tänker kasta theflingorna i rabatten oavsett vad den säger... men det vore kul att VETA!!!)

smile.gif
b
Jill-Ulrika
CITAT (Sulawesii @ 22-06-2005, 15:08)
Jag har fått lära mig att man ska lägga kaffesump på jorden för att slippa bladlöss. Kommer inte ihåg om det funkade eller ej.

Hade kaffesump i min solroskruka. Idag såg jag de första bladlössen på just den plantan sad.gif
Så att kaffesump skulle vara bra mot bladlöss stämmer inte hos mig iallafall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon