Jill-Ulrika
18-06-2005, 14:47
Har alltid tyckt dill varit så lättodlad men inte i år. Först trodde jag det var att den fick för lite vatten och ökade vattningen nu börjar jag misstänka att den kan ha fått för mycket vatten eller kan det vara för mycket sol?
Det är främst dillen i min nyanlagda "kryddhink" som är sådär hängig, däremot trivs persiljan, basilikan, oreganon väldigt bra. Jag bara undrar, vad får de som inte dillen får?
zaaritha
18-06-2005, 18:06
Dill brukar bli hängig om den har ohyra! Kollat det??
Jill-Ulrika
18-06-2005, 21:45
CITAT (zaaritha @ 18-06-2005, 19:06)
Dill brukar bli hängig om den har ohyra! Kollat det??
Åh nej bara inte det
Måste genast ut och kolla bara att jag inte vet riktigt efter vad?!?!
zaaritha
18-06-2005, 23:36
"Vanliga gröna löss",t.ex., brukar få dill att sloka......
Jill-Ulrika
19-06-2005, 20:06
Inte en lus så långt ögat kan se. Men idag var delar av dillen ännu deppigare

Ryckte bort det som såg alltför lesset ut.
Det är så konstigt för vissa partier av dillen är fin resten ser ut att tvina bort, kan det vara brist på vatten ändå eller för mycket sol?
Elizabeth
20-06-2005, 07:49
Dill gillar inte alltför soligt. Ställ gärna hinken lite skuggigare.
Har kryddhinken hål i botten/ mycket bra dränering?
Jag har dill i en balkonglåda. Den började också se lite småhänglig ut så jag ställde den i skuggan och var mer ännu mer noggrann med vattningen. men det verkar att det är överhuvudtaget dags för stora skörden (och infrysnngen) då jag sådde (som vanligt) för tätt...
hej
Jag är novis som odlare men tänkte dela med mig av mina dillerfarenheter...
Jag köpte dill i mataffären för drygt två månader sedan som jag satt i en stor kruka upp emot en 30 cm i diameter
det går jättebra och dillen har blivit jättestor antagligen på grund av den stora krukan samt mycket vatten, dillen verkar mer törstig än något annat jag har på balkongen. Dillen står i direkt sol fram till eftermiddagen. Däremot växer dillen inte rakt. Antagligen därför att de från affären uppdrivna stjälkarna är för klena utan min dill ser mer ut som tallar i skärgårdsmiljö, dillen har blivit min egen klätterväxt och producerar mer än vad jag använder... /A
Dulcamara
21-06-2005, 07:17
Dill är känslig för angrepp från mikroorganismer - jag tror det är någon form av svamp - och därför bör man växla växtplats för dillen från år till år. Ofta trivs den allra bäst där den får självså sig och kan då bli mycket frodig och kraftig. Den vill också ha mer fuktigt än många andra kryddväxter (i likhet med t ex mynta).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.