Full version: Beskärning av granar
christina
Har ett par gamla, höga granar på min tomt. De är övervägande gröna och fina, men de nedersta grenarna har tappat sina barr. Vad göra med dessa?

Kan jag bara såga av dem? I så fall ända inne vid stammen, utan att lämna kvar några 'tappar'? Vid avlägsnanade av större grenar, skall jag stryka på medel mot röta etc? När kan jag beskära?

Ja, det var många frågor på en gång...hoppas att det finns någon som kan hjälpa en 'nybörjare' i trädgården??!

/Christina
KURT
Granarna har så mycket egetskydd i form av kåda, så du kan såga av utan att ha på något alls. Såga av en bit ut först , för att undvika spjälkning. Sedan kan du såga av den korta stumpen inne vid stammen.
Cilla
Sårförslutningsmedlen av typ lacbalsam, ympvax mm har trädforskare experimenterat med och funnit entydiga resultat: Där man stryker på dessa på träden går röta in längre i trädet. Träden klarar sina försvar mot röta och annat bäst ostörda.

Även granars grenar har en grenkrage som man kan beskära strax utanför (http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm) men som Kurt skriver så bör man för att undvika fläkning såga av en bit ut först, eller om de är kraftiga såga i tre snitt som beskrivs på sidan om snitt.

På gran är det bättre att lämna en tapp än att såga innanför grenkragen, men bäst är att lägga snittet strax utanför grenkragen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon