Jyppan
Svarta vinbär är det godaste jag vet, men jag kan ändå inte njuta av min buske eftersom den är nedsmetad med bladlusägg. Jag har i perioder försökt med bladlusmedel av olika slag, men det är ett omöjligt uppdrag. Kan jag ersätta vinbärsbusken med en annan svart sort som inte gillas så av bladlössen? (De går ju inte på den röda busken!) I annat fall måste jag börja köpa svarta vinbär på torget istället!

Jyppan sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Bladlusägg är det nog inte du har på busken just nu, när busken är grön föder lössen levande ungar.

Tyvärr finns det inga sorter som inte drabbas av mjölktistelbladlusen som går på svarta vinbär. Lusen övervintrar på svarta vinbär som ägg, äggen är mycket små. Har du testat spruta med växtvårdsoljor tidigt på våren innan bladen slår ut så äggen kvävs? Om du inte testat växtvårdsoljor gör det innan du ger upp odlingen.

Ex. på oljor är Florina K (en slags paraffinolja), som man kan hitta i många trädgårdsbutiker. Vanlig majsolja blandad med ljummet vatten ska också kunna funka för att kväva lusägg, rapsolja borde också funka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon