Dzad
Lite dum fråga kanske, men bildar ettåringar frön som man sen kan samla och så (istället för att behöva köpa nya fröpåsar nästa år! smile.gif)?
Tulpaner gör ju det... ettåringar, som t.ex. rosenskära, blåklint och solros borde väl föröka sig på nåt sätt också.
Bildar förresten narcisser nya lökar eller är det en frökapsel man nu kan se under blomman? Ser ut som en ny lök åtminstone, heh!
Fenja
Jag tror man kan säga att de flesta ettåringar bildar fröer du kan ta vara på. Det du ser under blomman på narcisserna är det som blir frökapseln, nya lökar bildas under jorden.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
men de är sällan fröäkta smile.gif
pisanggoreng
Vad menad med "fröäkta"..? (Ser ordet ofta, men förstår det knappt...) smile.gif
kerstin z5-6
Att fröna ger en avkomma som liknar moderplantan :)höjd färg osv
Arter är ofta, men inte alltid fröakta medan "sorter med namn -som många ettåringar inte är det
Cellestine
Jag har samlat frö från ettåringar, kanske inte alla går
lyckas man är det kul och fungerar det inte så är det ju bara att köpa sig en påse. smile.gif man måste ju pröva sig fram tycker jag- man vet ju aldrig vad som kan "poppa" upp lite spännande biggrin.gif
biggrin.gif biggrin.gif
Fenja
DET har kerstin alldeles rätt i! Jag har samlat fröer varje år av en liten mörkblå petunia jag fick av min son 1996 och de är numera halvstora och lysande blålila! Men lila roliga ändå. wub.gif
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Precis ! För jag sa INTE att det inte går .. så skulle väl jag fö aldrig säja om frösådd .. men man kan få andra resultat smile.gif Ibland förunderligt vackra ..,ibland blir de mer intressanta än vackra laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon