Kattgräs
I rabatten med Fairy-rosor kryllar det av "ogräs". På våren går det att stå ut med, det är violer och gullvivor som kanske inte är ogräs direkt men definitivt självsådda just där. laugh.gif Men nu - maskrosor, revsmörblomma, skräppor, åkerfräken... De skymmer sikten för de små rosorna som ännu inte satt knopp. Kort sagt - jag är ute efter förslag på marktäckare som fungerar som sällskap till de små rosa Fairy-rosorna i rabatten. Har någon något förslag? smile.gif

Redigerar med en länk på Fairy-ros i rabatten
zaaritha
Soligt?
Timjan, andra kryddväxter! Har oregano, timjan o basilika runt rosorna på sydsidan.
Christina i Taxinge~
Jag har tre sorters marktäckare som jag använder mig av p g a att de täcker fort! smile.gif

- Myskmadra - 15cm, blommar vitt
- Vintergröna, blanka gröna blad, långa rankor, blå blommor
- Mörkbladig Revsuga, knallblå blommor

Men innan du planterar marktäckare - rensa bort allt vad som går att rensa bort av ogräset!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag har vanliga revande smultron som marktäckare på många ställen, de brukar täcka ytan snabbt. De har fina blad och fina blommor + bären är en bonus.
Kajsa
Här en bild på lammöron och The Fairy, men välj sorten " Silver Carpet " som bara blir 10 cm hög och blommar sparsamt i en grå matta.
Det kan bli vackert mot rosa.

zaaritha
Myskmadra ska väl växa i skuggigt, fuktigt läge??
Kattgräs
Så bra förslag! Svårt att välja... biggrin.gif

Det är inte sol hela tiden i rabatten. Lammöron är klart intressanta. Smultron också liksom timjan, fast jag trodde att timjan inte trivdes i rosjord utan ville ha det lite magrare. Klart värt att pröva (älskar doften). Myskmadra är också ett bra förslag, kan tänka mig att ha den i en annan rabatt dock.

Rabatten behöver grävas om i alla händelser, eftersom jag måste ta bort resterna av två (eller kanske bara en) ros som inte överlevt att bli övervuxen flera år i rad (innan vi flyttade in).
Christina i Taxinge~
CITAT (zaaritha @ 18-06-2005, 23:49)
Myskmadra ska väl växa i skuggigt, fuktigt läge??

smile.gif smile.gif Det vet inte min Myskmadra! biggrin.gif

Den växten är så pass invasiv, så jag tror inte det spelar så stor roll vilket läge man planterar den i....
Min växer i ren södersol, men OK - jag har tung, fuktig lerjord.
Sommartorparn
Kan man vara säker på att det inte blir ogräs trots marktäckande växter? (Inbillar mig att det är jobbigt att behöva pilla fram ogräsen mellan något annat). Finns det risk att rosen blir kvävd/trängd av marktäckaren?

Har också problem med oönskad växtlighet mellan rosor. Hinner aldrig rensa så jag kör med gräsklipparen. Funderar på att lägga markduk och täckbark för att få det lättskött. Intressant om det skulle funka med marktäckande växter. Klarar dom hålla stånd mot knölklocka?
Louise i Göteborg
CITAT (Sommartorparn @ 19-06-2005, 17:43)
Kan man vara säker på att det inte blir ogräs trots marktäckande växter?

NEJ

Om man rensar ordentligt innan och planterar tätt, blir det dock mindre ogräs. När marktäckaren väl tagit sig skyddar den ganska bra mot fröogräs, men rötter som fans innan finns kvar.

Alla förslag i tråden håller jag med om med ett undantag hos mig blev revsugan ett värre ogräs änn det det skulle hålla undan sad.gif
Lena N
CITAT (Sommartorparn @ 19-06-2005, 17:43)
Klarar dom hålla stånd mot knölklocka?

Definitivt inte. mad.gif

Det enda som kan bekämpa knölklocka är en rejäl marktäckning. Plast eller ett tjockt lager tidningar (som förnyas vid behov) och så ett tunt lager täckbark eller torvjord. Ett tunt lager är att föredra eftersom tidningarna då blir lite torrare och svårare för knölklockan att ta sig igenom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon