Full version: Ska jag vara glad ?
råse-marie

Vad är det som surrar i väggen alldeles fullt ........
Ska jag vara glad eller ??? unsure.gif
Sticks dom ?
Nytta eller PINA !!?? blink.gif

LIte större bild i mitt album smile.gif
wolkenkrabber
om du ska lägga in en bild här gå in på den stora bilden och kopiera dens adress så duvisar den bilden här, jobbigt att behöva lite, det ser ut att var någonslags humla, såvitt jag vet sticks all humlor
Reserv
CITAT (wolkenkrabber @ 18-06-2005, 20:58)
om du ska lägga in en bild här gå in på den stora bilden och kopiera dens adress så duvisar den bilden här, jobbigt att behöva lite, det ser ut att var någonslags humla, såvitt jag vet sticks all humlor

ohmy.gif Humlor sticks väl inte, dom bränns. unsure.gif Jag har massa humlor i hålen på tegelstenarna i huset, dom är bara mysiga tycker jag. Enda gången det kan kännas lite kymigt är när dom stora kommer på infart och man sitter i vägen, dom ska bara rakt fram, ingen väjningsplikt där inte tongue.gif
*Felix matte*
Vi har en "hushumla"... vill tro att det är samma som återkommer år efter år tongue.gif Den bor under altangolvet... har bara bytt ingångsplats sen i fjol... Felix står och tittar på humlan när den letar sig fram till "porten".... tycker väl det är konstigt att den går och gömmer sig. laugh.gif
netaave
Du har förmodligen ett humlebo i någon hålighet där.
Vi har tre stycken under altan, jag tycker det är jättemysigt, och vilka byggmästare dom är!
Harmlösa små djur med somrigt ljud! smile.gif
zaaritha
Humlor "sticks" bara i yttersta nödfall! De är faktiskt inte alls aggressiva!!
Inte bin o getingar, heller!
Vi har en "getingbilla" i lekstugan, där vi brukar äta, när vädret är fint; getingarna samsas bra med oss...... De kan va´nyfikna o "nosa på oss", men gör man inga häftiga rörelser, så går det bra!
Snöflinga
Gillar humlor, dom är så fina tongue.gif Getingar däremot mad.gif Vet att man skall vara stilla och inte vifta, men det är en inneboende kraft som gör att jag får spring i både ben och armar .......
zaaritha
Som sagt, getingarna är bara nyfikna, de vill känna vår doft--de är fredliga--om man inte "härjar" med dem!!
*Felix matte*
Faktiskt så är jag inte alls lika rädd för getingar som för harmlösa spindlar och annat småkryp.
Grannen ovanför däremot skriker i högan sky... ibland har jag trott att elden är lös när jag hört hennes skri...
Mammmaaaaaa hjäääälp! låter det när hon ser geting, humla eller skalbagge tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
´
Då känner jag mig stolt biggrin.gif jag får ju nippran bara när skalbaggar hamnar fööör nära mig tongue.gif biggrin.gif
zaaritha
Jag är bara"rädd för" dessa guloranga tusenfotingar!!!!!
Jag blir stel..................
Gråsuggor, kräftsläktingarna--är lite otäcka, o tvestjärtar......
råse-marie

Tack Felixmatte wub.gif
Kattgräs
Åh, så fina humlor! De är vanligtvis mycket fredliga och bra pollinatörer. Äppelträden ljöd av humlesurr i våras, ett skönt ljud.
AndreasBlomquist
CITAT (Reserv @ 18-06-2005, 21:04)
ohmy.gif Humlor sticks väl inte, dom bränns. unsure.gif

Reserv,

Humlor bränns inte, de sticks.. Hittade denna texten på Göteborgs universitets hemsida.

Min mamma sa också alltid att humlor bränns. Det gör de förstås inte, om man menar att de skulle brännas med något varmt. Men det gift de sprutar in då de sticks aktiverar alla möjliga känselnerver i huden, bland annat nerver som signalerar värme, och den samlade känslan är att det bränns. Dessutom lämnar humlorna nästan aldrig kvar sin gadd i sticket (vilket bin gör), så det man ser efter ett humlestick är bara en rodnad som faktiskt liknar ett brännsår. Till och med bildas en ”brännblåsa” ibland.

Stefan Nilsson, zoolog
råse-marie
men hur stort kan ett humle bo bli ?
kan det skada huset på något sätt ......

Getingar är jag rädd för eftersom jag måste till doktor och få hjälp om
jag blir stucken men humlor känns fredligare tycker jag .
Jag har aldrig blivit störd av en humla

Här sitter en och mumsar på våran gräslök
Gossen Ruda
Humlor skadar inte huset, dom kan möjligen gräva ur isoleringen något. På tal om stickas så visar jag en bild på stenhulor i parning. Honan till vänster. hao har varit tvungen att stjälpa ut gadden för att hanen skall få komma till. Det gäller att ta det försiktigt. Gadden är ett ombyggt äggläggningsrör så det är bara honorna som har gadd. Bilden är från Andrarum i Skåne för 22 år sen.

amaira
Fin bild Ruda!! Verkligen!
råse-maries stenhumla på gräslöken också.
wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon