Full version: rota i vitmossa
morellen
Det skall ju vara så behändigt att rota i vitmossa så jag skaffade ett paket och har prövat lite. Ett gäng hoyasticklingar står på rotning nu och det ser bra ut... Men jag har börjat fundera; när skall man plantera om till vanlig jord? Skall man vänta tills de börjar komma nytillväxt på sticklingarna? och hur gör man egentligen? tar man bort mossa eller skall hela klumpen ner i ny kruka? Dumma frågor kanske men jag vill inte gör afel med de små hoyorna.
babba
Hej Berätta hur du har gjort när du använder vitmossa.
vad är det för sticklingar du har satt?
Vad är hoyasticklingar för nått?

Jag brukar lägga ett tidningspapper i botten och sand över och sticka ner
sticklingarna i. Ibland lyckas jag och det är jättekul.

Men detta var något helt nytt, så berätta gärna
Hälsningar babba
kristerh
Jag vet inte hur det är med hoya men orkideérna kan man plantera i ren vitmossa om de har dåligt med rötter eller om rötterna har ruttnat pga dålig jord, vitmossan stimulerar rot tillväxt och håller schack på bakterier,
förr i tiden använde de vitmossa som såromslag just pga den bakteriedödande och läkande effekten. när de (hoyorna) fått rötter kan de nog planteras i ny jord med vitmossa o allt, den förmultnar ju med tiden.
krister
morellen
CITAT (babba @ 20-06-2005, 13:31)
Hej Berätta hur du har gjort när du använder vitmossa.
vad är det för sticklingar du har satt?
Vad är hoyasticklingar för nått?

Jag brukar lägga ett tidningspapper i botten och sand över och sticka ner
sticklingarna i. Ibland lyckas jag och det är jättekul.

Men detta var något helt nytt, så berätta gärna
Hälsningar babba

hoyor är det man brukar kalla för porslinsblommor. vackra och livsfarliga för rätt som det är vill man bara ha fler *S*
Jag har tidigare rotat sticklingar i krukor med såjord och leccakulor i botten och lyckats bra men tänkte att jag skulle testa att rota i vitmossa eftersom jag läst om det. Dessutom hade jag inte någon såjord kvar när det damp ner ett gäng sticklingar i brevlådan så då blev det till att anända vitmossepaketet.
Fast nu vet jag ju inte hur jag skall gå vidare... Skall jag vänta tills det visar sig någon nytillväxt på sticklingarna?
kristerh
CITAT (morellen @ 27-06-2005, 22:32)
Fast nu vet jag ju inte hur jag skall gå vidare... Skall jag vänta tills det visar sig någon nytillväxt på sticklingarna?

Ja du ska nog vänta tills den har fått rötter och börjat växa.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon