|
Jag undrar varför en del människor har så mycker energi. De jobbar hela dagen och kommer hem och förtsätter fixa med saker hemma. Ibland har jag energi när jag kommer hem och kan ställa mig och tvätta fönster men oftast är jag bara trött. Var får ni energi ifrån?
groowymama
19-06-2005, 08:35
Av att vistas ute med hundarna,vara på Odla.nu,av vetgirighet,helt enkelt av allt som snurrar i skallen på mig
Tror en del energi har med vädret att göra - själv får jag mycket mer energi när det är fint väder - som i dag - då jag inte alls har tid att sitta här! Läste ngn stans att vinbärsbuskarna inte skall vara omgivna av gräs - det är mina - men kanske inte så länge till!!
Maria i Helsingborg
19-06-2005, 09:34
CITAT Tror en del energi har med vädret att göra Helt klart - jag är väl aldrig så trött som när jag vaknar av regnsmatter mot rutan. SOLEN ger mig massor av energi (i kombination INTE för varmt), sedan tror jag på god mat, fysisk träning och "rätt" inställning till saker och ting
fruberglund
19-06-2005, 10:37
CITAT (Fröis @ 18-06-2005, 22:42) Jag undrar varför en del människor har så mycker energi. Jag har ingen
Kattgräs
19-06-2005, 10:48
CITAT (fruberglund @ 19-06-2005, 11:37) CITAT (Fröis @ 18-06-2005, 22:42) Jag undrar varför en del människor har så mycker energi. Jag har ingen  Inte jag heller, så jag undrar också!
groowymama
19-06-2005, 11:48
Jag är ofta jätte trött men har så att säga reservbatterier som jag kan ta fram
fruberglund
19-06-2005, 12:21
CITAT (groowymama @ 19-06-2005, 12:48) Jag är ofta jätte trött men har så att säga reservbatterier som jag kan ta fram  Kan man få låna några såna?
Hannele
19-06-2005, 13:11
Dalai Lama får energi av hunger... läste jag.
Under vår- och sommarhalvåret har jag mycket mer energi. Det är ljuset, mer frukt och grönt, mer motion och mer utomhusvistelse som ger den energin.
Rent allmänt tror jag att det vi stoppar i oss påverkar energin ganska mycket. I alla fall jag märker det på mig själv. Mycket frukt och grönt, fibrer etc. ger mig energi.
När det gäller trädgården så kan jag få energi av att titta och läsa i trädgårdstidningar och -böcker, att höra någon entusiastiskt berätta om vad de har gjort eller ska göra. Man kan få jättemycket inspiration och energi av andra människors energi! Ni här på odla kan ge mig inspiration till att jobba i trädgården, t.ex.
Sen - givetvis - om man gör något som man tycker är kul så har man ju all energi i världen medan tråkiga arbetsuppgifter inte precis stimulerar ....
Sen tror jag att vi rent "genetiskt" är olika. Vissa orkar helt enkelt mindre än andra och vice versa.
Ja, jag tror att det kan vara genetiskt. Men det handlar också om rätt inställning. Jag tänker tyvärr ofta att saker är jobbiga, och då blir de det. Men tänker jag tvärtom så blir det faktiskt inte jobbigt. Det går att hitta energin om man anstränger sig lite.
groowymama
19-06-2005, 21:12
OJ OJ:idag tog min energi helt slut efter vistelsen ute i trädgården med dottern och vovvarna så att efter middage var jag tvungen att sova i en lång stund
Snöflinga
19-06-2005, 22:14
Jag är nog bara helt enkelt lat  Lägger ned mycket energi på att göra planeringslistor, allt perfekt...... men jobbet kvarstår, fastnar lätt i trädgårds-stolen och bara njuter av stunden
*Felix matte*
19-06-2005, 22:24
CITAT (Snöflinga @ 19-06-2005, 23:14) Jag är nog bara helt enkelt lat  Lägger ned mycket energi på att göra planeringslistor, allt perfekt...... men jobbet kvarstår, fastnar lätt i trädgårds-stolen och bara njuter av stunden  Då är vi två... skönt att inte vara ensam
Snöflinga
19-06-2005, 22:30
Tack.... jag har en stol ledig...... Välkommen
För mig är det olika. Ibland fullkomligt sprudlar jag av energi, som när det är vackert väder, och ibland är jag totalt utslagen och orkar inte göra så mycket. Och tur är väl det, annars skulle man nog jobba halvt ihjäl sig.
Jag får energi av att vara utomhus i trädgården, där jag får arbeta fysiskt. Mår bättre av det också. Att ha en sambo som är lika intresserad av hus och trädgård som jag (men där vi har olika uppgifter/intressen/områden) är väldigt energigivande, så man jobbar mot samma mål, dvs att ha fint. Vädret spelar mindre roll för min del, men man känner sig klart piggare i allmänhet på sommarhalvåret, förmodlingen pga ljuset och värmen. Dessutom är elräkningarna betydligt lägre! Ett annat tips är att äta ordentliga mål mat, inte minst frukost och lunch. Frukosten består gärna av havregrynsgröt med kanel och mjölk samt te, smörgås och en frukt. Gröten är väldigt bra mot magbesvär och får den också att må arbeta bättre. Trädgårdsarbete är bra motion, men man kan gärna komplettera med härliga promenader. Dessutom är det viktigt att man gör sånt man trivs med, att man försöker umgås med människor som bryr sig om en och som man själv tycker om. Att odla intressen tror jag också är bra, och att alltid ha ett mål att sträva mot. Sen är det emellanåt viktigt med massage för kroppen. Då mår den ännu bättre. Inte minst viktigt är det att sova också, vilket jag ska göra nu!  Gonatt!
fruberglund
19-06-2005, 23:50
CITAT (lolo @ 20-06-2005, 00:25) Jag får energi av att vara utomhus i trädgården, där jag får arbeta fysiskt. Haha, precis tvärtom för mig. Bara jag går utanför dörren så försvinner min energi när jag kommer på allt jag måste/borde göra. Hinner bara ta ett par spadtag så däckar jag och orkar inget mer den dan. Då har jag betydligt mer energi innan jag går utanför dörren, när jag bara fantiserar om hur mycket jag ska göra som jag sen inte orkar i alla fall. Nä, får nog skylla på bebisen...den gör ju så mitt hjärta måste pumpa runt dubbelt så mycket blod som vanligt och det gör det ju extra jobbigt. Skönt att ha nåt att skylla på i alla fall
zaaritha
20-06-2005, 00:42
Jag är alltid trött--har väl med sjukdomarna att gör?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|