Full version: FÖR SENT?
sommarfina
ÄR allt för sent för att så nu?

Om jag till ex vill dra upp tagetes och kattmynta...?

Går det..
gör inget om tagetesen inte blommar förrän juli
inglan
Nej, det är inte för sent. Visst blir det senare blomning men det kommer blomma fint hela sensommaren. Jag har sett flera gånger att förutom de plantor av tagetes jag drivit upp och satt ut så har det kommit upp självsådda vid denna tiden ungefär och de har hunnit i blom och vuxit ikapp mina fram på sensommaren. Min kattmynta kommer det ju nya små plantor runt hela sommaren, men de hinner inte bli så stora......

Hälsningar inglan smile.gif
sommarfina
Tack för svaret, det var snällt då ska jag så nu
Anna G
Är det samma sak med andra fröer? Jag har sommarblommor som jag inte har hunnit så än, de ska direktsås i april-maj enligt påsen. Kan jag strö ut lite fröer i rabatterna och hoppas på sen blommning? Jag bor ju i Malmö så växtsäsongen är ju ganska lång här.
inglan
Ibland när jag av någon anledning sått väldigt sent så har jag tyckt att det inte spelar så stor roll, för det liksom "växer ikapp". Kanske för att när sommaren verkligen börjat på allvar så växer det så bra med ljuset och värmen....
Själv påminner jag mig om att jag fortfarande inte har sått mina krasse... wub.gif
Men jag ska genast gå och ta fram den lilla burken (jag brukar samla en del fröer själv), så att jag kommer håg det imorrn.... rolleyes.gif
Bättre sent än aldrig!
Hälsningar Inglan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon