Full version: Luftlök
gunvor
har ett par enorma sådana - det kommer massor av lökar i topparna - en konstig växt - men frågan är kan man egentligen äta lökarna eller är dom bara att titta på???
ingrid fuxwall
Vill jag också veta !
Stammen, den är som purjo och välsmakande som ung.
Vet att det var en artikel om luftlök i en tidning för något år sedan men vad det stod - det är som bortblåst.

ingrid
wolkenkrabber
smålökarna kan användas i matlagning, men trotts sin ringa storlek är dem mycket stark i smaken och svårskalade, de äre bra att använda som smaksättare i salladsvinäger eftersom lökarna är små nog att komam ner i flaskhalsen, så står det i min bok, inte ordagrant dock smile.gif
rosita
Luftlökarna äter man, men de är ju så små och tidsödande att skala! Det ska visst gå lättare om man först lägger dem i blöt en stund. De smakar ungefär som gul lök. De är perfekta att smaksätta olivolja och vinäger med, man stoppar bara ner de skalade lökarna i flaskan. Jag ska prova att marinera dem i sommar, precis som man gör med vitlöksklyftor. Den ihåliga blasten kan användas som gräslök och i sallad.
gunvor
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-06-2005, 20:56)
Vill jag också veta !
Stammen, den är som purjo och välsmakande som ung.
Vet att det var en artikel om luftlök i en tidning för något år sedan men vad det stod - det är som bortblåst.

ingrid

nä inte är stammen som purjo snarare som jättegräslök - ihålig!!!
gunvor
CITAT (rosita @ 19-06-2005, 21:10)
Luftlökarna äter man, men de är ju så små och tidsödande att skala! Det ska visst gå lättare om man först lägger dem i blöt en stund. De smakar ungefär som gul lök. De är perfekta att smaksätta olivolja och vinäger med, man stoppar bara ner de skalade lökarna i flaskan. Jag ska prova att marinera dem i sommar, precis som man gör med vitlöksklyftor. Den ihåliga blasten kan användas som gräslök och i sallad.

Tackar - då kan man äta dom med gott samvete! Funderade på om man ex vis vill ha dom i köttfärs kan man ju dela dom där smålökarna - utan att skala och sedan pressa dom i vitlökspressen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon