LadyAdina
Jag har just börjat fundera på detta med att odla i sand. Nu när vi har gjort en massa jobb med två av tre rabatter runt vår altan, har vi en lång, smal rabatt kvar, som i nuläget består av endast sand blandad med sten av lite olika storlekar. Det har inte varit några växter där utan har varit täckt med runda, halvstora stenar eftersom förra ägaren inte varit särskilt kreativ i odlingsväg.

Bara tanken på att forsla bort all denna sand (har inte måtten i huvudet, men rabatten är väl sisådär 9-10 meter lång och knappt en halvmeter bred) får mig att vilja gömma mig under sängen! Men så började jag läsa lite om det här med sandodling och blev väldigt tilltalad av det. Ogräset har växt så det har knakat i den rabatten, så med gräsklipp ovanpå borde ju "vanliga" väster ta sig också, tycker man.

Rabatten ligger "bakom" en ganska gles aroniahäck och får filtrerat solljus (heter det väl då) hela dagen, från tidig morgon till sen eftermiddag då även närbelägna björkar skuggar området.

Teoretiskt sett bor jag i svensk zon 5, men jag är starkt tveksam till att det kan vara så utan gissar snarare på zon 4 eller t.o.m. 3.

Växter som jag har förstått borde fungera bra är t.ex. digitalis, flocknäva och heuchera. Vad mer skulle kunna fungera? På andra sidan aroniahäcken är ett stenparti på kommande, kunde några stenpartiväxter fungera i sandrabatten månne, eller kanske det är för mörkt?

Är det något särskilt som jag borde tänka på innan jag börjar plantera växter där? Självklart ska jag återigen grundligt rensa från ogräs innan. Gräsklipp ska jag ha redo att lägga på direkt och vattna rejält förstås.

Ni som har provat får gärna komma med tips och förslag! biggrin.gif
ingrid fuxwall
Har läst mycket om att odla i sand men inte att det går med växter, är du säker på det ?
Fast du har säkert rätt.

ingrid
kerstin z5-6
? Klart att växter går att odla i sand , fast min erf är att det behövs lite sprutt med blåkorn eller liknande inte enbart gräsklipp
LadyAdina
Ja, jag har läst på nätet om så många som tycker det har varit kanon att odla växter i sand! Tack Kerstin, för tipset om blåkorn.

Det får bli en sandrabatt. Funkar det inte är det ju bara att göra om det till vanlig jordrabatt nästa år. rolleyes.gif Så slipper man iaf det jobbet i år! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon