Eva i Skåne
Jag tyckte det var en sån bra idé att avgränsa frösådden genom att sätta dem i toarullar i glassburkar. Idéen tycker jag fortfarande är bra, men mellan toarullarna där det inte finns lika mycket jord ser jag nu mögel sad.gif .

Har ni också råkat ut för det? Hade det inte möglat om jag fyllt ordentligt med jord i springorna också? Tror ni möglet sprider sig in i rullarna till rötterna så plantorna dör? Jag hade ju inte tänkt skola om, det var ju liksom det som var vitsen med att så såhär.

sad.gif
Petran
Gjorde samma sak förra året och det blev mögel. Plantorna klarade sig dock fint och skörden (purjolök) blev god, men jag har inte gjort om det i år. Man lär så länge man lever... rolleyes.gif
Eva i Skåne
Skönt att jag inte är ensam om det i alla fall smile.gif
Annelie
Jepp - massor av mögel så det är inget jag kommer att göra fler gånger. Men nu har jag testat den varianten i alla fall wacko.gif
Virgo
Ser man till att det finns jord runt toarullarna, så blir det inget mögel.
Eventuellt kan det ha blivit kvar mögelsporer från toan/badrummet eller från såjorden.
Annelie
Tja, jag hade jord runt alla rullarna och det möglade ändå. Jorden användes till andra plantor och där har det inte möglat - och vad menar du med att det skulle kommit med mögelsporer från toan/badrummet? blink.gif
kerstin z5-6
Toarulls metoden har aldrig funkat för mig heller
Sätter lukt´ärt i stora roskrukor , de djupa smala , flera frö i varje kruka i stället o planterar ut -funkar mkt bra laugh.gif
Eva i Skåne
Oj, så många med negativa erfarenheter. Synd att jag inte läste dem tidigare unsure.gif .
Jag hoppas i alla fall att det inte blir mer mögel utan att mina plantor kan klara sig ändå.
e_sedell
jag skolade om mina solrosor oc satte dem i toarullar för ett tag sen. Jag har inte sätt någon mögel än, men jag blev lite nervös när jag läst allt detts. Det var här ifrån forumet jag fick testet också ju...
Virgo
hejsan,

CITAT (Annelie @ 02-04-2003, 18:01)
Tja, jag hade jord runt alla rullarna och det möglade ändå. Jorden användes till andra plantor och där har det inte möglat - och vad menar du med att det skulle kommit med mögelsporer från toan/badrummet? blink.gif

Långsökt tanke bara. Ifall man har mögel i badrummet, så kanske mögelsporer har anfallit toarullarna.

Jag brukar ställa toarullarna tätt ihop i en hög plastback och sedan fylla på jord.
Har aldrig fått mögel på detta viset.
Sådden kan ju även ha stått utan ventilation och då blir det nog lättare för möglet att utveckla sig.
Annelie
CITAT
Långsökt tanke bara. Ifall man har mögel i badrummet, så kanske mögelsporer har anfallit toarullarna.

Tihi Virgo - jo, den var nog lite långsökt! tongue.gif

Men ok - dålig ventilation kan ha varit en anledning.. men å andra sidan har jag planterat dem precis som du berättar. Jag blev genast misstänksam mot Änglamarks såjord, vilken jag för första gången planterat i. Tyvärr kan jag nog inte skylla på denna kravmärkta jord eftersom det inte möglade i alla krukorna jag använde jorden i...
Adri-Anne
Torr sand under och runt toarullarna, inget mögel. Garanterat!! Har sått luktärtor i många år på det viset och det har gått bra.
Annki
Mina luktärtor har såtts i toarullar tätt packade i plastgodislåda i år efter år och aldrig möglat! Jag läste tipset i någon tidning för många år sedan, och tyckte det var utmärkt. Hur bär ni er åt som får mögel? Vattnar ni för mycket? Jag försöker undvika att vattna så mycket att rullarna blir genomsura. Fröna gror bra ändå. Sen när jag planterar ut, gräver jag ned hela toarullen så att kanterna hamnar under jord. Funkar fint!
helelena
Hej!

Jag sådde mina luktärter i toarullar och har vattnat för mycket så att det blivit en helt del mögel på utsidan av toarullen. Plantorna verkar dock trivas.

När det blir dags att plantera ut - ska jag försöka ta bort rullen? Hur farligt är möglet egentligen? Jag ser att det börjat komma rötter genom kartongen - vilket är värst för plantan: att planteras i närheten av mögel eller att få sitt rotsystem "stört"?

/Helena
Annki
Du ska plantera plantan med toarullen kvar och gräva ned den så djupt att rullen inte sticker upp ur jorden. Rullen multnar och försvinner och plantan mår bra när rötterna inte störs i onödan. Var inte orolig för möglet. Det försvinner säkert också när plantan kommit ut. Jag har sett ett inlägg där någon fått mögel, men det påverkade inte plantorna. Hoppas allt går bra! Jag har alldeles nyligen satt mina luktärtor i toarullar. Och de växer så det knakar!
Eva i Skåne
Jag hade alla mina sådder i toarullar. Det var första gången och jag blev besviken när jag såg mögel, men det försvann efter första veckorna och nu har jag planterat ut dem och allt har funkat bra.
Jag kommer fortsätta med toarullarna biggrin.gif för plantorna har inte påverkats av varken mögel eller en och annan liten svamp wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon