anders95
Vi köpte ett hus i Helsingborg våren 2004. Huset ligger ca 150 meter från havet. Runt huset i väster och söder finns en Spirea häck. Jag är osäker på art: ca 2 m hög, vita blommor i klasar om ca 5-7 cm som störst. Verkar blomma på fjolårsgrenar, blommning slutet maj till mitten - slutet juni. Bladen är gröna på ovan och undersidan och nya skott har röda grenar som sedan blir bruna. Bukettspirea, brudspirea?

Utanför häcken, mot gatan står ett staket som är ca 120 cm (ca 25% öppning mellan plankorna). Man ser tydligt att hela häcken varit nerklippt till staketets höjd tidigare. En stor del av buskarna har också en ganska kraftig påväxt med alger upp till denna höjden (120 cm).

Tyvärr har det även visat sig att ett fåtal plantor är döda. Det fanns inga löv på dem och när man drog i själva plantan så var rötterna döda och den lossnade ur jorden. Rebt generellt är häcken finare och tätare i väster än i söder. Det är också i söder som de döda plantorna finns.

Vi har ny tänkt att vi måste göra något för att föryngra häcken. Vilka tips finns? Ska vi klippa ner den och i så fall hur mycket och när på året? Klipper man under 120 cm så får den ju ganska lite ljus. Ska man gödsla och i så fall vad kan vara bäst att använda?

Hälsningar

Anders
kopia
Vi klippte ner vår spireahäck (vår är trol norsk brudspirea) (är dina blad spetsiga eller liksom litet hjärtformade fast tredelade?) i fjol våras. Den hade då inte blivit klippt på ca 20 år! Vi kalhögg till ca 15 - 30 cms höjd, men sparade ett par grenar i varje buske. Idag är den en dryg meter hög, trots att jag, för att få den tätare, klippt den två gånger till.
Jag tycker att man tydligt kan se att den på de skuggigare ställena växer något långsammare, men inte mycket. Vi har gödslat flera gånger. När de nya skotten kommit upp, har jag klippt dom i toppen så att de blir ca tio cm. Då blir det nya grenar på dessa. Annars hamnar den där förgreningen längre ut på den nya mjuka grenen av sig själv, och hela grenen kanske viker sig.

Om din häck inte är lika sliten som min, kan man gallra ur de grövsta grenarna, ca en tredjedel varje eller vartannat år.
Dessa råden borde fungera oavsett vilken spirea du har. Tror jag, som inte är någon expert.
mvh Fia

PS vår granne har även han spirea, den klipper han precis som en vanlig häck, med elhäcksax och formar raka sidor. Det blir inte någon rejäl blommning men den är väldigt tät och jag har tänkt att vi kanske skulle ha testat att göra så istället. Och att vi då kunnat behålla höjden. Vår häck var drygt två meter, när vi klippte den ... DS
anders95
Hej

Bladen är lite hjärtformade men tredelade.

Anders
kopia
Våra blad är små och spetsiga, det lär vara är en norsk brudspirea.

Vi har en av din sort också, men jag tror inte det är så stor skillnad på hur man beskär dem, förutom att man kanske inte ska göra som min granne, med häcksaxen. Eftersom de, åtminstone i min trädgård, växer mer upprätt och inte blir lika fulla av små nya skott.
MVH Fia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon