BLÅKORN
Titta på dessa bilder och säg mig namnet om ni kan, please.......
Planta nr1
Planta nr 1 i närbildplanta nr i ytterligare en närbild

Och vad är det för planta? NR 2
Jag har haft den i flera år och den blir större hela tiden, har inte sett några blommor ännu.Planta nr 2
kerstin z5-6
" är veratrum- nysrot -finns i två varianter nigrum o album .. går nog inte att se förrän de blommar... en mycket fin o eftertraktad perenn som är svår att fröså
Grattis!
BLÅKORN
Hej
Menar du nr 1 eller 2?
Zazu
den första tycker jag liknar trolldruva, den andra håller jag med kerstin om, nysrot.

mvh zazu
BLÅKORN
Jag tror inte på trolldruva, för det har jag en, men vad kan det vara?
Nån örtartad Aralia kanske?
kerstin z5-6
Jag menar nr 2 smile.gif

ettan , står i kruka .. men den växer alltså som perenn i trädgården med ?
BLÅKORN
Jag sådde den för flera år sen, då som perenn, lappen borta.
Dårört eller nån örtartad Aralia ??????
Ahh jag får väl se vad det blir, den ser frisk ut i alla fall.
För övrigt så bytte jag till mig ett Kejsarträd och ett Judas träd i går, samt nån blodrot och en Magnolia sieboldi.
Mina fyllda blå Hibiscusar är hårdvara i inbytes sammanhang, likaså Pterostyrax hispida.
BLÅKORN
Jag hjälper mig själv.
Har fått hjälp på annat håll se här:
Det ser ut som en Aralia cordata och det är en av de örtartade arter av aralia som är någotsånär vanlig i odling. Den blev knappt två meter hög i min förra trädgård men kan nog bli lite högre i god jord. En sökning på nätet för visar att den tydligen används både inom folkmedicinen och som grönsak. Ett engelskt namn är Japansk sparris.

JEPP DEN ÄR DET PÅ PRICKEN
zaaritha
Jag tycker att ettan ser ut som kafferbär!!
BLÅKORN
Vad är kafferbär?
Sulawesii
Kafferbär

Finns att köpa som frö på Impecta. Min är uppdriven från dessa frön.
Den växer lååångsamt.... jag tror att min är fyra år gammal och den är ca 20 cm hög och har inte grenat sig alls. Kanske sköter jag den fel, har inte lagt ner någon energi på att ta reda på hur den vill ha det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon