Full version: Flytta buxbom
Jolly
Vi skall dränera huset....äntligen.
I norr, resp öster om huset står idag ca 20 bollklippta buxbom. De kan tyvärr inte vara kvar under tiden som arbetet med grunden sker. Så vad göra ?
Någon har sagt att de kan jordslås....
Är det någon som kan berätta hur detta går till?
Är det något annat som jag måste tänka på när jag flyttar buskarna?

Hjälp - Vill så gärna spara våra fina buskar!
//Jolly
yenny
Jordslå innebär väl att man gräver ner dom tillfälligt på ett ställe där dom bara "väntar" så länge på sin riktiga plats... du kan nog i stort sätt bara ställa dom någonstans och hälla jord runtomkring så det täcker jordklumpen... och se till att det vattnas så det inte torkar ut.
Försök gräva så stort omkring som du bara orkar, så du får med alla rötter.
Jolly
Tackar Jenny !

Någon sade att man kunde lägga buskarna på en press och bara hälla jord över rötterna. Är det också jordslå? Det viktiga vad jag förstår är att hålla rötterna fuktiga. Gräva en ny plats verkar superjobbigt unsure.gif
"Min kropp kräver inget arbete" brukar jag säga.....

Ja är det inget annat att tänka på så är det väl bara att köra.....
//J
yenny
CITAT (Jolly @ 20-06-2005, 20:25)
Någon sade att man kunde lägga buskarna på en press och bara hälla jord över rötterna. Är det också jordslå? Det viktiga vad jag förstår är att hålla rötterna fuktiga. Gräva en ny plats verkar superjobbigt unsure.gif

Ja det tror jag funkar det med... som du skrev själv: det viktiga är att hålla rötterna fuktiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon