groowymama
Det tänker jag ganska ofta på:hur skulle jag ändra världen om jag kunde?

bort med all misshandell och utnjyttandet av barn och överhuvudtaget alla människor och SJÄLVKLART alla djur

MERA MYCKET mera empati människor emellan

för då tror jag att människor brydde mera om allt levande

jag kommer säkert på mera sedan men nu vill mina vovvar gå ut:vi skall ut till villaträdgården

wub.gif
gunvor
Jag skulle helt brutalt avskaffa alla religioner - enda sättet att få slut på alla krig!

Skönt att ha en egen villträdgård att härja i - hundar och gräsklippare och ogräs! Men jordgubbarna blommar!
Hannele
CITAT (gunvor @ 19-06-2005, 15:17)
Jag skulle helt brutalt avskaffa alla religioner - enda sättet att få slut på alla krig!

Många diktatorer har redan försökt (Lenin bara en av dem).
zaaritha
Jag skulle avskaffa pedofili, våldtäkter, djurmisshandel, krig, svält o
barnmisshandel!
Och fler saker, jag ej kommer på just nu!!
groowymama
Jag skulle avskaffa fixering vid utseendet och vilja utveckla det inre seendet hos människorna.
amaira
Ååh, jag skulle önska att människan kunde se sig själv, på ett enklare och mindre smärtsamt sätt, oavsett vad hon har varit med om tidigare i livet.

Att hon kunde vara mer förmögen till medvetenhet om sina egna inre processer. Uppmärksamma flödena av sinnesintryck, känslor, tyckanden, önskningar och handlingsimpulser som ständigt pågår i vardagslivets händelser, så att hon hade möjlighet att aktivt relatera till sina egna processer.
Litegrann som en välvillig betraktare av sig själv = självinsikt.

Säkerligen skulle åtminstone 80% av världens elakartade konflikter rinna ut i sanden, om inte siffran blir högre.
99%?

Men allting har en orsak och allt har ett syfte. Så kanske skulle resultatet bli något helt annat än vad jag tänker mig.

Det är väl i realiteten lika tokigt som att önska att katter ska skälla och hundar ska jama...

För att önska något "enklare" men lika orealistiskt. Jag önskar slut på världens krig. Fast det är ju samma önskan som ovan; slut på mänskliga elakartade konflikter.

Kanske ska jag önska att grannens katt som stryker runt fågelbona i buskarna, ska börja skälla ...

För mig vävs "övergrepp" samman med "mänskliga konflikter"!! Jo, även pedofili och sånt.
Det är konflikter INOM EN MÄNNISKA som resulterar i konflikter och/eller övergrepp. De är olika sätt att "gestalta sina känslor", på samma vis som barn gör, när orden och insikten tryter.
Man sätter sin egen inre smärta på andra ... och får på olika vis utlopp för dem ... Med lite tur kanske man inte ens behöver känna dem alls då ...

Bort med religionen? Äh! Eller med "pengar" som är roten till allt ont? Äh.
Det är inte religionen!!
Att skylla människans drifter (eller rov-drift) på religion, pengar, eller nåt annat, är väl ändå bara att frånta människan ansvaret. Och hitta en "syndabock".

Religionen är okej, i dess ursprungsform och ursprungssyfte. Religionerna har många viktiga syften.
Togs religionen bort från människorna, skulle det nog skapas mer kaos och smärta, i dess ställe. Och de som använder religionen i egna maktsyften, eller andra konfliktsyften - skulle finna något annat sätt (eller samfund) att få utlopp för sina känslor och sitt hat.

Fotbollsmatcher till exempel ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon