Full version: rudbeckia
jessica zon6
Jag har sått Rudbeckia "magnus"den förra våren men ingen klarade vintern och köpte då några plantor förra sommaren, men ingen har dykt upp i rabatten.sad.gif
Är de sena på att dyka upp eller kan det tänka sig att dom inte alls vill bo hos mig.

Mvh Jessica
Maria i Helsingborg
Hmm, jag tror att de kan vara "sega" men jag VET att de är härdiga och en härlig blomma!
Hoppas att någon kan hjälpa dig med så-bekymmerna för jag har köpt mina som plantor.....
jessica zon6
Jag vill bara förtydliga mig lite....Första omgången hade jag sått plantorna och nu förra sommaren så köpte jag färdiga plantor.smile.gif

Hoppas att de kommer senare,för de är ju som sagt snygga.
Kattgräs
Rudbeckia är tvåårig och blommar inte förrän andra sommaren efter sådd.
Berit
Jag trodde Rudbeckian Magnus var flerårig.

Själv har jag röd rudbeckia "Starlight" och på fröpåsen står det att den är flerårig och blommar augusti, september och en bit in i oktober och det stämmer med förra årets blomning.
I år har jag planterat om dem till ett annat ställe så får vi se hur det går.

mvh
smile.gif Berit
Berit
Tillägg: Jag har sått dem från frö förrförra året och det var inga problem för mig att få dem att gro och växa. Jag har ett gäng på gång i år igen. rolleyes.gif

mvh
Berit
jessica zon6
Jag tyckte heller inte att de var svåra att gro,sådde på våren ute och planterade ut på hösten, men de kom inte upp nästföljande år.sad.gif

Jag kanske skulle ha väntat med att plantera ut dom till våren istället, men undrar då om det hade hjälpt,eftersom plantorna jag köpte förra året redan var stora.

Hoppas att de visar sig snart.För om de blommar så sent, kanske inte allt hopp är ute än.smile.gif

MVH Jessica
Kattgräs
Ja den är nog flerårig. Det stämmer. Men den blommar inte första året.
kerstin z5-6
"Magnus är en härdig perenn i z 6 OM den planteras mkt soligt och väldränerat -söderläge rek . Den kan dröja till midsommar innan den visar sig o blommar slutet augusti smile.gif
onlyirishbiddy
Hej!

Jag köpte 2 Magnus förra våren som står i "vanlig" rabatt i söderläge (intil grannens asfaltuppfart). Jag fick rådet att vattna ordentligt under etableringsperioden och båda blommade på sensommaren - och båda har överelvt vintern här i Märsta och växer för fullt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon