Just nu vilar han på min verandavägg, denna ståtliga typ, som mäter 6 cm mellan vingspetsarna.
Nån som vet hans namn? (eller hennes) undrar amaira som inte vet.
amaira
19-06-2005, 16:24
Okej - nu vet jag...
Eftersom jag har besök av "småfolket", och en av dem lånade min insektsbok, så ... ja, jag är slagen på fingrarna av en femåring .
"Ammaji, jag haj hittat den!" och den hade hon. Poppelsvärmare heter den. Men jag är för tillfället mer fascinerad av lill-tjejen än av svärmaren. Hon hittade rätt, tänka sig
wolkenkrabber
19-06-2005, 17:11
Fiiiin, ska det inte finnas någon grön och rosa svärmare med? de skulle vara rolgit att se,
finns svärmare i nborrland? de ända fjärilarna jag e van att se här är nässelfjärliar, det kan bero på att jag inte letar fjärilar dock
estet
19-06-2005, 21:03
Vilka läckra kamouflage (?) former den har på vingarna! Jättefin! 6 cm mellan vingspetsarna, det är nästan så man får ducka om den flyger mot en.
*Felix matte*
19-06-2005, 21:36
Japp... jag kom ihåg... det var Betty som hade en ännu större svärmare ifjol
Kan bara säga WoW Läcker form den har ...nästan som en kimono
zaaritha
20-06-2005, 01:10
Det är en vacker nattsvärmare!!
amaira
20-06-2005, 06:23
Mm, vacker och läcker. Den sitter och sover med vingarna lite lustigt. Har "fällt ner" framvingarna men har kvar bakvingarna "på plats". Därför hittade jag den inte i insektsboken, där den faktiskt fanns med bild, för så sitter den inte i boken. Men 5-åringen hittade den ändå... Det var duktigt gjort!!
Aries
20-06-2005, 13:22
CITAT (wolkenkrabber @ 19-06-2005, 18:11)
Fiiiin, ska det inte finnas någon grön och rosa svärmare med? de skulle vara rolgit att se,
Det finns en rosa svärmare, snabelsvärmare. Har dock bara sett larven men den var stooor.
Gossen Ruda
20-06-2005, 15:46
Det finns två arter Snabelsvärmare, Allmän och Liten. Beträffande Poppelsvärmaren, och för övrigt alla fjärilar, så håller den vingarna på helt annat sätt än hur man spänner upp den. Fast spänner man upp vingarna på ett mer naturligt sätt ser det konstigt ut. Kanske en vanesak?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.