CITAT (mamamaggan @ 19-06-2005, 23:44)
Från SVAR Riksarkivet i Ramsele. De listor som jag beställer efter har alltid uppgifter om att det är 60 års sekretess på personuppgifter.
Har också själv varit och tagit ut uppgifter om mina föräldrar från folkbokföringsregistret och då var jag tvungen att visa ID för att bara nära släktingar får ta ut sådana uppgifter.
Det beror på vad det är för typ av personuppgifter du vill få ut. Personuppgifter kan vara rätt omfattande innehållsmässigt. Men enklare uppgifter som var en person bor osv kan man fixa med hjälp av internet och en fax. Nyckeln är personnumret Här är ett exempel:
Folkbokföringsregister Personnumret fixar du genom att gå till skatteverkets databaser, de har servicedatorer där du själv kan söka på personers namn och födelseår och på så sätt hitta fram till rätt persons personnummer.
Vill du ha en personbild (där barn och make/maka och även f.d. make/maka finns med) begär du det direkt i kassan och du ska INTE behöva identifiera dig för det. Det finns reglerat i förvaltningslagen (om jag minns rätt) Såklart ska man inte bråka men vill de på Skatteverket inte vill ge dig de handlingar du begär ut ska du säga att du isåfall:
Begär beslut om besvärshänvisningVet inte vad de där microkorten du beställer innehåller för uppgifter men jag har själv kunnat få ut uppgifter via dödboken på landsarkivet utan problem.
Man kan lätt få ut uppgifter om en nu levande persons taxerade inkomster, skulder, fastigheter och man kan även och kolla om personen ifråga finns med i brottsregistret osv.
Så mycket kanske man inte kan få ut om en som varit död ett tag men det kan vara värt att kolla upp sånt som bouppteckningar bl.a.