Full version: Död kompis
shiva
Jag har hört rykten om att en av mina bästa vänner från tonn-åren är död, men jag lyckas inte få tag på någon annan kompis från den tiden som vet något. Jag har hittat nummer till hans mamma och syster, men det känns fel att ringa dom och fråga, -Hej det är Magnus, är din bror död? Näe det går inte.

Finns det någon typ "avliden centralen" eller "dödinformation" eller bortgången upplysningen" eller hur gör man?

Kanske någon dagstidning lagrar sina döds annonser?

Någon som har tips på vad jag kan göra?

Magnus.
Rossi
Ring till Infodata 08-738 50 00 och fråga. De har en tjänst, Infotorg, där personregistret, Spar, finns. Det är offentliga uppgifter så det borde inte vara några problem för dem att ge eller skicka dig informationen. Du ska ju helst ha hans personnummer men har/hade han ett inte helt ovanligt namn och du åtminstone vet när han var född så hittar de honom.

Har själv tillgång till det här programmet online på jobbet men får inte använda det för privat bruk.
Susanna
Det borde väl gå att ringa till folkbokföringen också, eller? Kanske lämnar de inte ut sådana uppgifter.
Jill-Ulrika
CITAT (shiva @ 19-06-2005, 16:34)
Jag har hört rykten om att en av mina bästa vänner från tonn-åren är död, men jag lyckas inte få tag på någon annan kompis från den tiden som vet något. Jag har hittat nummer till hans mamma och syster, men det känns fel att ringa dom och fråga, -Hej det är Magnus, är din bror död? Näe det går inte.

Finns det någon typ "avliden centralen" eller "dödinformation" eller bortgången upplysningen" eller hur gör man?

Kanske någon dagstidning lagrar sina döds annonser?

Någon som har tips på vad jag kan göra?

Magnus.

Har du både namn och efternamnet på personen eller personen ifrågas föräldrar kan du alltid gå till skattekontoret och kolla i folkbokföringsregistret på adresser och försöka kontakta någon anhörig? Eller kolla dödannonser? Deprimerande och sorglig läsning sad.gif
mamamaggan
Tror inte du kan kolla med folkbokföringen. Om jag inte har helt fel så finns det en sekretess på uppgifter därifrån om man inte är nära släkt. Sekretessen gäller i 60 år har jag för mig.
wolkenkrabber
eller så kan du ringa systern eller morsan och fråga om du kan få hans telefon nummer för att du vill träffa han men itne kan hitta hans nummer
netaave
Jag tycker du kan skicka ett vykort till syskon eller föräldrar och fråga!
Skriv precis som du gör här, att du hört rykten och blivit fundersam.
Ett telefonsamtal kan bli abrupt och jobbigt för dom anhöriga, men ett vykort kan man svara på när man orkar. Skriv både din adr och telefon. Jag tror inte dom tar illa upp, tvärtom.
Det var några av min brors kompisar som efterlyste honom efter att han hastigt avlidit, och för vår del kändes det bra med den här kontakten med hans kompisar efteråt.

Skulle det vara fel, ja då hör ju din kompis säkerligen av sig, och det är väl också kul att snacka lite efter alla dessa år.
Jill-Ulrika
CITAT (mamamaggan @ 19-06-2005, 21:49)
Tror inte du kan kolla med folkbokföringen. Om jag inte har helt fel så finns det en sekretess på uppgifter därifrån om man inte är nära släkt. Sekretessen gäller i 60 år har jag för mig.

Sekretess på folkbokföringsregistret?!? Nej, det är det inte är eftersom det rör sig om allmänna handlingar. Men ibland tummar de på skattekontoret på offentlighetsprincipen och försöker undanhålla vissa uppgifter. I såna fall ska man begära en besvärshänvisning, det är ett beslut på varför de inte skulle få lämna ut vissa uppgifter med hänvisning till relevant paragraf i sekretesslagen.

Ibland kan man även få se en handling med de sekretessbelagda uppgifterna överstrukna, så det kan alltså gå att få ut en handling med sekretessbelagda uppgifter.

Själv har jag under min journalistutbildning gjort personresearch på en känd person och t.o.m. fått ut handlingar ifrån försäkringskassan angående personens uttagna föräldraledighet bland annat.
mamamaggan
När man släktforskar är det i alla fall sekretess på uppgifterna. När jag skickar efter mikrokort så får man inte ut uppgifter som är yngre än 60 år.
Jill-Ulrika
CITAT (mamamaggan @ 19-06-2005, 22:13)
När man släktforskar är det i alla fall sekretess på uppgifterna. När jag skickar efter mikrokort så får man inte ut uppgifter som är yngre än 60 år.

Va?!? huh.gif
Du kan ju få ut uppgifter som är en vecka gamla. Det låter väldigt konstigt detta. Vilken instans vänder du dig till då, när du släktforskar menar jag?
mamamaggan
Från SVAR Riksarkivet i Ramsele. De listor som jag beställer efter har alltid uppgifter om att det är 60 års sekretess på personuppgifter.

Har också själv varit och tagit ut uppgifter om mina föräldrar från folkbokföringsregistret och då var jag tvungen att visa ID för att bara nära släktingar får ta ut sådana uppgifter.
*Felix matte*
Jo jag vet att jag har lite sjuk humor....men jag måste bara få berätta att jag (och maken) skrattade så tårarna rann när vi läste shivas inlägg...

"Finns det någon typ "avliden centralen" eller "dödinformation" eller bortgången upplysningen" eller hur gör man? " laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Kanske borde finnas något typ Nummerupplysningen tongue.gif

Förlåt shiva wub.gif
Jill-Ulrika
CITAT (mamamaggan @ 19-06-2005, 23:44)
Från SVAR Riksarkivet i Ramsele. De listor som jag beställer efter har alltid uppgifter om att det är 60 års sekretess på personuppgifter.

Har också själv varit och tagit ut uppgifter om mina föräldrar från folkbokföringsregistret och då var jag tvungen att visa ID för att bara nära släktingar får ta ut sådana uppgifter.

Det beror på vad det är för typ av personuppgifter du vill få ut. Personuppgifter kan vara rätt omfattande innehållsmässigt. Men enklare uppgifter som var en person bor osv kan man fixa med hjälp av internet och en fax. Nyckeln är personnumret Här är ett exempel:
Folkbokföringsregister

Personnumret fixar du genom att gå till skatteverkets databaser, de har servicedatorer där du själv kan söka på personers namn och födelseår och på så sätt hitta fram till rätt persons personnummer.

Vill du ha en personbild (där barn och make/maka och även f.d. make/maka finns med) begär du det direkt i kassan och du ska INTE behöva identifiera dig för det. Det finns reglerat i förvaltningslagen (om jag minns rätt) Såklart ska man inte bråka men vill de på Skatteverket inte vill ge dig de handlingar du begär ut ska du säga att du isåfall: Begär beslut om besvärshänvisning

Vet inte vad de där microkorten du beställer innehåller för uppgifter men jag har själv kunnat få ut uppgifter via dödboken på landsarkivet utan problem. sleep.gif

Man kan lätt få ut uppgifter om en nu levande persons taxerade inkomster, skulder, fastigheter och man kan även och kolla om personen ifråga finns med i brottsregistret osv.
Så mycket kanske man inte kan få ut om en som varit död ett tag men det kan vara värt att kolla upp sånt som bouppteckningar bl.a.
shiva
CITAT (Felix matte @ 19-06-2005, 23:53)
Jo jag vet att jag har lite sjuk humor....men jag måste bara få berätta att jag (och maken) skrattade så tårarna rann när vi läste shivas inlägg...

"Finns det någon typ "avliden centralen" eller "dödinformation" eller bortgången upplysningen" eller hur gör man? " laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Kanske borde finnas något typ Nummerupplysningen tongue.gif

Förlåt shiva wub.gif

Alltså jag kan i efterhand erkänna att min fråga formulerades lite tokig. Och ganska rolig i sammanhanget . Förmodligen var det flera som trodde att jag skojade, men det är OK. Jag menar "who killed Kenny", Eller- Kenny dör ju alltid i "south park" Tyvärr är det inte skoj, Kenny blev bara 36 år, men jag vet fortfarande inte vad som hänt. Tack för alla tips wub.gif
Jag kommer spendera hela morgondagen i telefonen för att få information med hjälp av Era tips. Tack! Att skicka vykort till systern är en fin gest och ett bra förslag, men jag vågar inte! Jag tycker själv att jag är rätt tuff, men, faan, jag pallar inte!
Om nånon är nteresserad så lovar jag att berätta fortsättningen.
Magnus.
zaaritha
Felix matte: skrattade??!!
Rossi
CITAT (mamamaggan @ 19-06-2005, 21:49)

Stämmer inte. Vem som helst kan köpa tillgång till den databasen. Jag har den framför mig just nu men får som sagt inte lov att använda den för privat bruk.
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 20-06-2005, 02:33)
Felix matte: skrattade??!!

Jooo...... inte åt själva "historien" men de roliga uttrycken laugh.gif

shiva förstod wub.gif
Inga från Närke
Du kan kontakta närmaste begravningsbyrå och fråga om de vet något. De kanske har haft hand om begravningen o.s.v. eller närmaste kyrka och fråga där, att du hört att NN har avlidit och om det är riktigt och be dem visa var graven finns för att du vill lägga en blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon