|
Hur gör ni med perenner som visar sig vara fula? För några år sedan köpte vi fröer till en riddarsporre 'Percival'. Det visar sig att den enligt vårt tycke är otroligt ful. Den ser smutsig och vissen ut. Min man tycker att vi ska dra upp den och kasta den men trots att jag inte tycker om utseendet så är den ju i alla fall ganska ovanlig och vi har ju sått den själva. Det tar emot att bara slänga den. Vet ingen som vill ha den heller. Förresten, vad tycker NI om vår riddarsporre? Här kommer en nytagen bild.
JAg tycker den är lite frän jag! *konstig kanske* Vad jag gör? Hm, ger bort kanske? Jag har aldrig varit i den situationen så jag vet inte vad jag gjort.
Maria i Helsingborg
19-06-2005, 20:28
Jag tror minsann den gått och blivit sotis på all tid ni lägger ner på pionerna  Äh, tramsar mig bara.......den var.......inte så snygg, nej Säkert är det väl någon som kan förbarma sig? Vi har nog inte gjort något riktigt snedköp ännu......jag går mest och surar över de växter som vi lagt pengar på och som jag också tagit död på
ninnisky
19-06-2005, 21:02
Jag tycker den var riktigt fin....  . Skulle kunna tänka mig att ha en sådan som solitär Snedköp har vi gjort några under åren, men de har i regel självdött
*Felix matte*
19-06-2005, 21:28
Jättefin är den... tycker jag.... ser liksom lite exklusiv ut
Ska den va´sådär sotig? Jag tycker den är läcker, men så är jag lite udda också.  Jag som håller på att anordna en svart/vit rabatt, en sån skulle passa finemang där. Om den ser ut som den ska enligt fröpåsen så har jag namnet nu och får införskaffa lite frön.
den var ju snygg! hade gärna tagit den, men bor lite för långt ifrån mvh zazu
Jag tyckte också att den var helläcker! På rätt plats så...
zaaritha
20-06-2005, 01:20
Ful?? Det finns inga "fula" växter!!
wolkenkrabber
20-06-2005, 02:22
blommorna ser säkert gamla o trasiga ut på avständ, men på nära håll var den riktigt fin!
råse-marie
20-06-2005, 04:06
COOOL
pialotta
20-06-2005, 11:12
jag tycker den var jätteful.
fattar inte varför man skall framställa hemska blommor, den passar mest i djävulens trädgård
ge bort den till dem härovan som tyckte den var ball o cool!
CITAT (pialotta @ 20-06-2005, 12:12) jag tycker den var jätteful.
fattar inte varför man skall framställa hemska blommor, den passar mest i djävulens trädgård
ge bort den till dem härovan som tyckte den var ball o cool! Ha, ha, ha! Den var rak på sak! Jag tackar för ärligheten - ville ju verkligen höra vad ni tyckte och du och jag verkar ju verkligen ha samma smak! Igårkväll när jag såg svaren från de som tyckte att den var fin så sa jag till min man: "Den kanske är fin i alla fall så att vi ska spara den." Han bara tittade på mig och så sa han: "Nä."
Jag tycker att den är både ascool och sk*tful - samtidigt, men jag skulle inte vilja ha en själv, inget för min trädgård. Har full förståelse för din makes "Nä"...
CITAT (Reserv @ 19-06-2005, 22:32) Ska den va´sådär sotig? Jag tycker den är läcker, men så är jag lite udda också.  Jag som håller på att anordna en svart/vit rabatt, en sån skulle passa finemang där. Om den ser ut som den ska enligt fröpåsen så har jag namnet nu och får införskaffa lite frön.  Vill du verkligen ha frön så kan du få av mig när den kommer så långt. Kontakta mig i så fall.
Caprice
20-06-2005, 11:31
Hmmm, ja, den var udda... Ser ut som om någon använt blåslampa på den stackaren... Men på rätt plats så, varför inte plantera svart viol nertill runt den...?  Se den som en utmaning, klart det går att göra någonting kul av den med..! Caprice
farbror B
20-06-2005, 11:41
Jag tyckte den var frän med sina "fräknar" Lika fräknig som ägarinnan ju =) skulle jag gärna ha imin trädgård"
(alltså blomman, inte ägarinnan..) (( eller varför inte förresten....? )) :
CITAT (farbror B @ 20-06-2005, 12:41) Jag tyckte den var frän med sina "fräknar" Lika fräknig som ägarinnan ju =) skulle jag gärna ha imin trädgård"
(alltså blomman, inte ägarinnan..) (( eller varför inte förresten....? )) : :D
Jag skickar upp några fröer till dig farbrorn! Om jag ska med i paketet får du allt betala frakten själv!  Och du - jag har vare sig tvättbräda eller fräknar. Undrar vem du blandar ihop mig med egentligen!
pialotta
20-06-2005, 14:36
CITAT (Caprice @ 20-06-2005, 12:31) Men på rätt plats så, varför inte plantera svart viol nertill runt den...? det har du helt rätt i, C, går ju att skapa av alla färger och det skulle säkert bli stilrent. Beror ju på vad slags trädgård man vill ha. För något år sedan gick jag också på trenden med svart och det växer svarta penseer och svart ackleja (samt gul ackleja) i min skuggrabatt och det är så dötrist fult... Som tur var självdog de svarta stockrosorna... Den hette ju Percival, riddarsporren, passande namn.
Copycat 2
20-06-2005, 17:04
Jag tyckte att den var jättesöt, den skulle passa bra ihop med alla mina vita Blågull, och dom vita Riddarsporrarna. Annars så är det nog lite svårt att hitta något som passar ihop med den, den ser ju som sagt var lite sotig ut, annars så har jag Karlssons blandning i rabatterna både i blommor och färger. Men skulle jag få upp en sån skönhet så kan man ju fösa ihop dom vita och låta den här vara huvudblickfånget. Sååååå söt.
LadyAdina
22-06-2005, 07:54
Wow! Vilken otroligt läcker!!! Älskar den! Fast jag kan tänka mig att på längre håll ser den bara smutsig ut, som någon skrev tidigare. Men på så där nära håll är den fantastisk! Håller helt med om att den skulle passa jättebra ihop med svart viol el. dyl.
Alpiner i Halmstad
22-06-2005, 08:39
Delphiniom triste. är en annan art med särpräglat utseende. Plantan är stråstyv och blir inte högre än ca. 60 cm. M.v.h. Bernt
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 22-06-2005, 09:39) Delphiniom triste. är en annan art med särpräglat utseende. Plantan är stråstyv och blir inte högre än ca. 60 cm.
M.v.h. Bernt[IMG] Men den var ju riktigt läcker i jämförelse!
Mmm... luggsliten men intressant!
LadyAdina
22-06-2005, 09:17
pialotta
22-06-2005, 12:30
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 22-06-2005, 09:39) Delphiniom triste. Stackarn, det kan inte vara kul att heta "Triste" i efternamn
Sulawesii
22-06-2005, 13:55
Jag gillar den också! Tycker oftast att annorlunda är kul.
Tropeden
22-06-2005, 18:02
CITAT (farbror B @ 20-06-2005, 12:41) Jag tyckte den var frän med sina "fräknar" Lika fräknig som ägarinnan ju =) skulle jag gärna ha imin trädgård"
(alltså blomman, inte ägarinnan..) (( eller varför inte förresten....? )) :
Lite småförtjust är du nog ändå, farbrorn.....
Tusensköna
29-06-2005, 10:15
Jag tycker den var jättevacker!!! Men kanske att ni ska pröva att flytta den? Kan tänka mig att den kommer bättre till sin rätt mot en annan bakgrund än den ljusa väggen. Vitt mot vitt kan ju vara lite svårt. /Tusensköna
CITAT (Tusensköna @ 29-06-2005, 11:15) Jag tycker den var jättevacker!!! Men kanske att ni ska pröva att flytta den? Kan tänka mig att den kommer bättre till sin rätt mot en annan bakgrund än den ljusa väggen. Vitt mot vitt kan ju vara lite svårt. /Tusensköna  Jo, det är klart. Knopparna är ju vita och så men när blommorna är utslagna så är de helt bruna och syns tydligt mot den vita väggen. Nåja, än så länge har de fått stå kvar där de står. Fast vi upptäckte ett par plantor på två andra ställen - den hade frösått sig själv - och dem ryckte jag upp! Själva knopparna är mycket vackra men den smutsbruna blomman - nja .....
grodchen
29-06-2005, 15:43
Nästan alla blommor kan bli fina i rätt sammanhang. Men gillar du den inte alls är det ju inte värt besväret att försöka! Ge bort den till nån av "galningarna" som gillar den hellre än att bara utrota den, den är ju väldigt speciell! Eller så kanske det finns nån plats för den i ett fult hörn av trädgården, där den kan få leva kvar som en kul grej.
Jag skulle slänga om jag inte gillade den.
Copycat 2
29-06-2005, 16:38
Hejsan Rossi ! Snälla skicka småbäbisarna till mig istället för att slänga dom. Jag betalar mer än gärna porto, så om du hittar flera så vet du vem som vill ha. Samma gäller ju sen i höst när det är dags att ta tillvara fröerna, dom är jag också intresserad av.
CITAT (Copycat 2 @ 29-06-2005, 17:38) Hejsan Rossi ! Snälla skicka småbäbisarna till mig istället för att slänga dom. Jag betalar mer än gärna porto, så om du hittar flera så vet du vem som vill ha. Samma gäller ju sen i höst när det är dags att ta tillvara fröerna, dom är jag också intresserad av.  Jag kan ta fröer till dig framöver. Vill du ha så PM:a mig din adress så fixar vi det. Vet inte hur bra det blir att gräva upp en hel planta och skicka och du bor nog inte i närheten heller. Kan nämna att när jag gick en runda i trädgården nu för ett tag sedan så såg jag att en av plantorna hade blommor som inte var riktigt lika smutsbruna utan lite mer vita med mer distinkta tecken.
Maria i Helsingborg
05-07-2005, 18:23
Jag skrev själv: CITAT Vi har nog inte gjort något riktigt snedköp ännu...... olgak skrev: CITAT Jag skulle slänga om jag inte gillade den. Jag kom på ett snedköp - trista stjärnflockan - men inte kan man väl kasta!? Någon som bor i närheten som vill komma och gräva? En rosa/röd digitalis hade jag inte sagt nej till
Tropeden
05-07-2005, 19:35
CITAT (Maria i Helsingborg @ 05-07-2005, 19:23) Jag kom på ett snedköp - trista stjärnflockan - men inte kan man väl kasta!? Någon som bor i närheten som vill komma och gräva? En rosa/röd digitalis hade jag inte sagt nej till  Hoppsan... du sågar förra årets "årets perenn"... hehe
Maria i Helsingborg
05-07-2005, 20:06
Tropeden skrev: CITAT Hoppsan... du sågar förra årets "årets perenn"... hehe Ja, jäms med rotknölarna Hur kul är den på en skala???? Jag önskar att jag åtminstone haft vett att köpa den röda varianten......denna är lika spännande som ljummet vatten  - varken doft eller färg.......
Gloriana
20-07-2005, 19:47
Riddarsporren Percival ska vara vit med svart (eller mörkbrunt) öga. Men den sotar lätt och på bilden ser den onekligen igensotad ut. När den är vit och det svarta pollenet håller sig på plats är den väldigt snygg. Händer inte så ofta.... Stjärnflocka tycker jag är en vävarväxt dvs kombinerad på rätt sätt framhäver den andra växter och sig själv. Fast jag tycker i och för sig att den alltid är snygg!
Du kan lugnt skicka den till mig om du inte vill ha den:D
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 22-06-2005, 09:39) Delphiniom triste. är en annan art med särpräglat utseende. Men den heter ju t o m TRIST(e)
AnnammA
21-07-2005, 11:02
Tillsammans med en annan perenn eller ros i någon knallig färg hade den nog gjort sig AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|