Full version: Gurka
Eva St
Mina gurkplantor börjar få behov av att planteras om. Som vanligt var jag väl lite för tidig ner med fröna. Undrar nu om de ska planteras om i samma höjd som de växt tidigare eller om man kan göra som med tomater och sätta dem betydligt djupare eller ruttnar de då?
Eva St
Ingrid på Västkusten
Samma höjd - OJ - Du är tidig :-D har Du ett växthus klart för dem snart?

Hälsar Ingrid
Eva St
Nej det värsta är att växthuset bara består av en mur av natursten än så länge. Förhoppningsvis kommer det att bli väggar tak och diverse så småningom men jag tror inte mina gurkor orkar vänta på detta. Däremot har de trivts hur bra som helst i vårt inglasade uterum på stugan andra år och givit rikligt med skörd.
Får väl plantera om dem och låta dem stå i förrådet med ca 15 - 18 grader och extrabelysning och hoppas på att de lugnar ner sig lite. Men de ska alltså inte planteras djupare än de tidigare stått om jag förstått dig rätt
Eva St
Trädgårdsmannen
Samma här - alldeles för tidig jag med rolleyes.gif

Hur är det med gurka - skall dom stagas upp eller kan dom växa liggande på jordytan? Jag skall ha mina i drivbänk (pallkragar) och där finns det ju inte mycket utrymme på höjden - dock gott om jordyta dom kan få täcka...
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Västerås kan man ha ringlandes eller så sätter man en spalje i ena änden av pallkragen åsså tar dem på höjden.

Sland kan man odla liggande med men då blir de jrodiga och krokiga så vill man ha 'häng' på dme så får man ge dem 'häng' :-)

Hälsar Ingrid ogurkig änsålänge!
Humlan
Hej
Jag citerar ur "Nya växthusboken" av Inger Palmstierna/Gustav Alm

"Gurka är värmekrävande och skall inte sättas ut för tidigt. Är jorden varm kan man sätta plantorna lite djupare än vad de stått i krukan. Plantorna skjuter gärna nya rötter från stammen."

"Gurka är känslig för omplantering. Den kan därför odlas direkt i stora krukor som sätts på eller sänks ner något i jorden. Detta odlingssätt stör plantorna mindre än själva utplanteringen men kräver mycket mera passning"

Hoppas du blev lite hjälpt av det här
Hälsningar från en Humla i Västerbotten
Eva St
Men då verkar det ju som det går att sätta dem lite djupare. Vilket ska jag testa nu då tro???
Eva St
Humlan
Hej Eva St

Eftersom du inte sådde dom i tillräckligt stora krukor direkt så tycker jag att du ska plantera dom lite djupare nu när du sätter om dom.

Det skulle iaf jag ha gjort

Jag har inte odlat Gurka förut. Iår blir första gången men eftersom jag bor så långt norrut så har jag inte sått fröna än.

Lycka till !

Hälsningar från en Humla i Västerbotten, Zon 5.
e_sedell
gurkan gillar inte att bli omplanterad, tidigare år har jag alltid odlat den i plastkrukor och sedan ut i växthuset. Det har fungerat bra det med, men de ha stannat i växten längre tid än nödvändigt. I år, efter att jag läst om detta, så ska jag odla dem i torvkrukor som bara är att sätta ner. Likadant med melonerna.

Föresten vad är lagom tid för att sätta gurkor?
Humlan
Hej Erik

Jag läser igen i "Nya Växthusboken" rolleyes.gif

Där står det att Gurkan behöver 4-6 veckors förodlingstid.
Det beror sen på vars i landet du bor och när det går att sätta ut dom i växthuset.

Ha en bra dag

Hälsningar från en Humla i Västerbotten, zon 5
e_sedell
Jag bor i Zon 2, frågan är när man kan sätta ut i växthuset. Jag behöver göra det snart, 600 plantor får inte plats inne, inte när jag planterat om dem från plugg i af....
Åsa, mälardalen zon 2
Gurka är ganska köldkänslig jorden bör nog ha en temp på ca +12-15C när man planterar ut dem. Temperaturen i luften bör nog inte heller gå under +12C, Gurka är köldkänsligare än tomat.

Odlar du frilandsgurka i växthus så kan du ev. plantera ut lite tidigare den brukar vara något köldtåligare än växthusgurka.

De år jag har haft gurkplantor har jag planterat ut i slutet av maj-början av juni i kallväxthus(glas) utan uppvärmning. Vid risk för något kyliga nätter har jag packat in plantorna i fiberduk.
e_sedell
Okej, då ska jag sätta dem sista veckan i april
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon